Pierwsze kroki w sprzedaży online

Rozważasz rozpoczęcie działalności w branży e-commerce? Nie Ty jeden! Od lat jest to najprężniej rozwijający się sektor, który systematycznie przyciąga nowych przedsiębiorców. Stałe zainteresowanie sprawia jednak, że konkurencja nie śpi, co wymusza na właścicielach sklepów internetowych wdrażanie działań, pozwalających się wyróżnić, zwiększyć sprzedaż oraz utrzymać przy sobie klienta. Zanim jednak dojdzie do tej sytuacji, trzeba na tym gruncie postawić pierwsze kroki. Jak założyć sklep internetowy? O czym należy pamiętać? Jakie są możliwości? Tego dowiesz się z artykułu!

Tworzenie sklepów online. Czy warto to robić?

Internet to miejsce, które w handlu odgrywa coraz ważniejszą rolę. To właśnie w Internecie skupia się cała idea sprzedaży online – począwszy od zakładania e-sklepu, poprzez rozpoczęcie sprzedaży internetowej, aż po wdrażanie działań marketingowych, mających na celu reklamę biznesu i dotarcie do potencjalnych klientów. Własny sklep internetowy jest zatem przepisem na dobrze prosperujący biznes. Z perspektywy klientów sprzedaż online wypiera bowiem tradycyjną formę handlu, ze względu na wygodę, większe możliwości wyboru, brak presji przy podejmowaniu decyzji czy możliwość skorzystania z ofert atrakcyjniejszych cenowo. Dla przedsiębiorcy zaś jest to szansa na zmniejszenie kosztów prowadzenia działalności oraz poszerzenie grona potencjalnych klientów. Jeżeli więc rozważasz biznes online, jest to dobry krok! Aby jednak cieszyć się efektami działalności, musisz… otworzyć sklep internetowy! Jak to zrobić? Już podpowiadamy!

Jak otworzyć sklep internetowy? Krok po kroku

Sprzedaż w sklepie internetowym wcale nie zaczyna się od formalności! Jej podstawę zawsze stanowią dwa elementy: produkt oraz klient. W pierwszej kolejności należy więc dokładnie opracować cały plan działania, który będzie odpowiedzią na takie pytania, jak:

  • Kto stanowi grupę docelową?
  • Czy prezentowana przez nas oferta odpowiada zapotrzebowaniu na rynku?
  • Czy oferowane produkty/usługi wyróżniają się czymś szczególnym?
  • Dlaczego klienci mają skorzystać akurat z tej oferty? Co zyskują?
  • Jak wygląda konkurencja?
  • Jakie metody będą stosowane, aby zachęcić klientów do zakupu?

Już na początkowym etapie warto przemyśleć również takie kwestie, jak forma prowadzenia działalności (czy samodzielnie, czy z pomocą osób trzecich i ewentualnie w jakim zakresie), podejmowanie współpracy z hurtowniami czy dostawcami, budżet na start oraz prezentacja produktu. Ponadto przed wejściem na rynek warto zapoznać się z obecnie panującą na nim sytuacją. Jeżeli masz już plan działania, możesz rozpocząć zakładanie sklepu internetowego. Jak tego dokonać?

1. Nazwa sklepu i niezbędne formalności

Skoro już wiesz, jakie produkty będzie miał w ofercie Twój sklep internetowy oraz do kogo chcesz z nimi dotrzeć, czas nazwać swój biznes! Nazwa sklepu powinna zapadać w pamięć i nie może być zbyt trudna do wymówienia. Po podjęciu decyzji nadchodzi czas na zarejestrowanie działalności gospodarczej, uzyskanie numeru NIP i REGON, zgłoszenie firmy do VAT oraz znalezienie biura rachunkowego. Od tej pory przedsiębiorca będzie zobowiązany do prowadzenia księgowości oraz odprowadzania składek ZUS.

2. Strona www i hosting sklepu oraz platforma e-commerce

Po załatwieniu formalności nadchodzi czas na bardziej „informatyczne” kwestie. Pierwszą z nich jest założenie domeny, która będzie identyfikować stronę sklepu internetowego – czyli pod którą e-commerce będzie widoczny w sieci. Przedsiębiorca musi także wykupić odpowiedni dla siebie hosting. Dzięki temu klienci będą mogli odwiedzać witrynę i dokonywać zakupów przez całą dobę. Równie istotną kwestią jest wybór platformy e-commerce, na której będzie działał sklep internetowy. Jest to oprogramowanie umożliwiające zarządzanie sklepem i jego funkcjonalnością. Obecnie klienci mogą skorzystać z:

  • platform typu open-source,
  • platform abonamentowych,
  • platform dedykowanych.

Wybierając platformę e-commerce, należy przede wszystkim przeanalizować jej koszt oraz wszelkie funkcje, które oferuje, aby dobrać ją idealnie do swoich potrzeb.

3. Wygląd i treść sklepu

W kolejnym kroku można przejść do personalizowania wyglądu i optymalizowania treści sklepu internetowego. Przede wszystkim powinien on być estetyczny, intuicyjny dla klienta oraz prezentować szatę graficzną spójną z ideą działalności. Jeżeli zaś chodzi o treść, musi ona zawierać wyłącznie rzetelne informacje, konkretne dane i dobrze, aby zawierał dokładne opisy produkt, żeby klient wiedział, co kupuje. Teksty na stronie sklepu internetowego zawsze powinny być unikatowe, bezbłędne oraz ciekawe dla odbiorców. W sklepach internetowych bardzo ważną rolę odgrywa bezpieczeństwo – w końcu klienci podają tu swoje dane osobowe oraz dokonują płatności online. W przypadku sklepu internetowego największą ochronę kupującego zapewnia regulamin oraz zawarte w nim przepisy, dotyczące reguł zawierania umowy kupna-sprzedaży. Bezpieczeństwo danych zapewnia zaś certyfikat SSL, umożliwiający ich szyfrowanie i zabezpieczający przed pozyskaniem tychże informacji przez osoby postronne.

4. Formy płatności oraz metody wysyłki

Kupujący w sklepie internetowym powinni mieć możliwość wyboru formy płatności. Warto zaoferować im zarówno przelew tradycyjny, jak i nowoczesne płatności internetowe w postaci szybkich przelewów online, kart płatniczych czy płatności internetowych PayPal. Nie należy zapominać także o możliwości opłacenia zamówienia przy odbiorze (jeśli wybieramy samodzielny odbiór na miejscu) oraz o płatności za pobraniem. Podobnie wygląda sytuacja, jeżeli chodzi o formy wysyłki. Dbając o potrzeby klientów, warto zaoferować im zarówno dostawę tradycyjnym kurierem, do Paczkomatu, jak i do punktu odbioru paczek. Warto również oferować klientom darmową dostawę od wybranej kwoty, gdyż zachęcą to bardziej do zakupów.

Jak zacząć sprzedawać w Internecie?

Własny sklep internetowy to tylko jeden ze sposobów na sprzedaż w Internecie. Obecnie wielu przedsiębiorców decyduje się wykorzystać do tego celu także popularne serwisy sprzedażowe czy aukcyjne (np. Allegro). Ponadto sprzedaż może odbywać się także z poziomu porównywarek cenowych, czy poprzez kanały w social mediach. Dobrym sposobem na sprzedaż towarów jest też wyszukiwarka Google.

Sprzedaż w social mediach

Media społecznościowe to jedne z najodpowiedniejszych miejsc, jeżeli chodzi o skuteczne działania marketingowe. To właśnie za ich pomocą można nawiązać kontakt z klientem, jednocześnie promując swoją markę poprzez systematyczne publikowanie treści. Oprócz tego jednak social media swobodnie mogą pełnić funkcję portali sprzedażowych. Można tam też pokazywać zastosowanie produktów, które sprzedajemy.

Portale handlowe oraz porównywarki cenowe połączone ze sklepem internetowym

Właściciel sklepu internetowego może dokonać także integracji swojego biznesu z wybranym portalem handlowym (np. Allegro czy Shopee). Każdy produkt, który pojawi się na stronie sklepu, automatycznie będzie także wystawiany na portalu, co pozwoli dotrzeć do szerszej grupy odbiorców. Równie skuteczną metodą sprzedaży mogą okazać się porównywarki cenowe, umożliwiające klientowi szybkie odnalezienie pożądanego towaru w najbardziej przystępnej cenie. Prezentowanie ofert przez sklepy internetowe na liście popularnych porównywarek, może przyczynić się do zwiększenia zainteresowania ofertą e-commerce, a tym samym do wzrostu sprzedaży w e-sklepie.

A może sprzedaż wielokanałowa?

A co powiesz na sklep internetowy wykorzystujący różnorodne kanały sprzedaży? Aktualnie stawia na to coraz więcej sprzedawców! Jeżeli więc chcesz sprostać wymaganiom, jakie stawiają współcześni klienci, możesz spróbować sprzedaży wielokanałowej, znanej jako omnichannel. Oferuj możliwość złożenia zamówienia zarówno przez komputer stacjonarny, jak i na urządzeniach mobilnych. Pozwól klientom dokonać zakupu online nie tylko w sklepie internetowym, ale też w mediach społecznościowych czy też na portalach typu allegro. Kontroluj proces zakupowy, wpływaj na decyzje swoich klientów, a przede wszystkim bądź otwarty na nowoczesność rynku! Patrz, jak Twój biznes systematycznie się rozwija!