Zwrot do sklepu internetowego – szybki sposób, jak tego dokonać

Złożyłeś zamówienie w sklepie internetowym, jednak to, co wirtualnie przyciągnęło Twoją uwagę, okazało się wielkim rozczarowaniem, gdy otrzymałeś przesyłkę? Bez nerwów! Jako klientowi sklepu online przysługują Ci liczne prawa konsumenckie – w tym prawo do zwrotu zakupionego towaru bez konieczności podawania przyczyny. Dzięki temu możesz do woli korzystać z ofert ulubionych sprzedawców, jednocześnie nie obawiając się, że źle zainwestujesz swoje pieniądze. Co warto wiedzieć na temat zwrotów oraz jak można dokonać tego w szybki i prosty sposób? Sprawdźmy!

Zwrot towaru do sklepu online – jak to działa?

Od pewnego czasu zwolennicy zakupów online przewyższają liczebnie tych, którzy preferują zakupy w tradycyjnych sklepach. Za wzrastającą popularnością e-sklepów przemawia zarówno wygoda, jak i możliwość skorzystania z naprawdę atrakcyjnych ofert – i to w dogodnym dla siebie czasie! Mimo wszystko istnieje jeden aspekt, w którym sklepy stacjonarne mają przewagę nad swoją wirtualną alternatywą: możliwość wcześniejszego obejrzenia i dotknięcia nabywanych produktów. To także czynnik, który jest jednym z najczęstszych powodów, przez które klient ostatecznie porzuca chęć złożenia zamówienia online. Warto jednak pamiętać, że na właścicielach e-commerce ciąży obowiązek przestrzegania praw konsumenckich, które wynikają z obowiązujących przepisów prawnych. Jednym z nich jest prawo do zwrotu towaru, czyli tak zwane odstąpienie od umowy. Zgodnie z artykułem 27 Ustawy o prawach konsumenta każdy klient zawierający ze sprzedawcą umowę na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa (czyli online), może odstąpić od niej bez konieczności podawania przyczyny oraz ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Zwrot towaru może nastąpić zarówno po potwierdzeniu złożenia zamówienia czy jego otrzymaniu, jak i jeszcze przed wysyłką.

Komu przysługuje możliwość zwrotu towaru?

Zwrot towaru do sklepu to prawo, z którego może skorzystać każdy konsument, który dokonał zakupu w sklepie internetowym jako osoba fizyczna. Jeżeli klient nabywał produkty w imieniu prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej lub zawodowej, sprzedawca nie ma obowiązku udostępniać mu takiej możliwości. Od 2021 roku prawo to uwzględnia jednak pewną grupę przedsiębiorców, którzy robiąc zakupy na firmę, nabywają produkty, które nie są bezpośrednio związane z branżą, w jakiej ona funkcjonuje (np. zakup ekspresu do kawy).

Jakich produktów nie można zwracać?

Pamiętajmy, że kupujący może odmówić zwrotu niektórych produktów. Będą to między innymi:

  • produkty na zamówienie,
  • rzeczy, która mają ślady użytkowania,
  • element zestawu,
  • towarów, które ulegają szybko zepsuciu (np. niektóre produkty spożywcze),
  • produkty, które miały specjalne plomby zabezpieczające, a zostały one zdjęte (np. nagrania audiowizualne).

Czy sprzedawca w sklepie internetowym musi zaoferować możliwość zwrotu towaru?

Co do zasady, możliwość zwrotu nabytego towaru bez podania przyczyny stanowi jedno z głównych praw każdego klienta. Może jednak zdarzyć się tak, że zwracany towar nie zostanie przyjęty przez sprzedawcę. Taka sytuacja może wystąpić, kiedy zamówienie nie jest składane u przedsiębiorcy, a bezpośrednio u osoby prywatnej. Wtedy to warunki sprzedaży są indywidualnie określane przez samego sprzedawcę, a prawo do możliwości odstąpienia od umowy wyłącznie przejawem dobrej woli z jego strony.

Warunki zwrotu towaru w sklepie internetowym

Udostępnienie klientom opcji zwrotu towaru bezpośrednio do sprzedawcy to jedna z najlepszych praktyk stosowanych przez współczesny e-commerce. Dzięki temu, że klienci nie muszą zobowiązywać się do podjęcia ostatecznej decyzji zakupowej, wzrasta liczba osób, korzystających z możliwości nabywania towarów drogą elektroniczną. Jeżeli produkty nie spełnią ich oczekiwań, mogą oni bezpośrednio odesłać je na adres nadawcy. Największym zainteresowaniem wśród konsumentów cieszą się darmowe zwroty, dlatego coraz więcej sklepów internetowych decyduje się na ścisłą współpracę z firmami kurierskimi. Dobrym rozwiązaniem jest także umożliwienie bezpłatnego zwrotu w punkcie stacjonarnym. Oprócz tego sklep może zaoferować także zwrot towaru na własny koszt.

Ile czasu na zwrot zakupu przez Internet?

Każda osoba, która dokonała zakupu w sklepie internetowym, może zwrócić nabyty towar bez podania przyczyny w terminie do 14 dni kalendarzowych, które są liczone od momentu wejścia w posiadanie zamówionych produktów lub zawarcia umowy kupna-sprzedaży, między klientem a sprzedawcą. Jeżeli jednak w regulaminie sklepu online zabrakło informacji o prawie do zwrotu, czas ten wydłuża się aż do 12 miesięcy. Zwrot towaru do e-sklepu musi być poprzedzony bezpośrednim poinformowaniem przedsiębiorcy o chęci odstąpienia od umowy, poprzez specjalny formularz. Otrzymanie takiego dokumentu od nabywcy jest jednoznaczne z rezygnacją z zakupu, czyli rozpoczęciem procesu zwrotu. W takiej sytuacji usługobiorca ma 14 dni na odesłanie towaru bezpośrednio do sprzedającego. Na nim z kolei ciąży obowiązek zwrócenia pieniędzy, które wpłacił kupujący.

Odstąpienie od umowy wiąże się z koniecznością odesłania towaru do sprzedającego, czyli skorzystania z usług kurierskich. Rodzi się zatem pytanie, kto w takiej sytuacji ponosi koszty dostawy? Odpowiedź nie jest jednoznaczna. Co do zasady przedsiębiorca nie jest zobligowany do opłacania przesyłki, w której kupujący odsyła do niego niechciany towar. Musi jednak pamiętać, aby poinformować o tym klienta w regulaminie sklepu. Nie da się jednak ukryć, że praktyka darmowego zwrotu jest coraz chętniej stosowana przez właścicieli sklepów online. Dzięki temu mogą oni stale poszerzać grono zainteresowanych klientów. Zgodnie z artykułem 32 Ustawy o prawach konsumenta każdy przedsiębiorca, który otrzyma od klienta oświadczenie o odstąpieniu od zawartej umowy, ma 14 dni na zwrot wszelkich płatności, jakich dokonał konsument na drodze zakupu. Zawsze jednak warto poczekać, aż przesyłka ze zwracanym towarem dotrze do jego siedziby.

Jak zwrócić towar zakupiony w sklepie internetowym?

Zwrot towaru do sklepu internetowego jest poprzedzony specjalnym formularzem, wysłanym sprzedawcy drogą elektroniczną lub załączonym do nadawanej przesyłki. Każdy klient może dokonać zwrotu na kilka sposobów. Jak zrobić to najszybciej? Już podpowiadamy!

Szybkie Zwroty dla sklepów internetowych, czyli zwrot przez Paczkomaty InPost

Dla osób, które chętnie korzystają z wirtualnych możliwości, firma InPost przygotowała opcję Szybkiego Zwrotu dla sklepów internetowych. Skorzystanie z tej możliwości jest niebywale proste! Co zrobić, by odesłać paczkę z niechcianymi produktami?

  1. Wypełnij formularz zwrotu – W pierwszej kolejności trzeba wejść na stronę szybkiezwroty.pl i wybrać sklep internetowy, którego dotyczy zamówienie. Po naciśnięciu przycisku „Zwróć teraz!” należy wypełnić formularz zwrotu, podając numer zamówienia, dane osobowe oraz dane kontaktowe. Po wprowadzeniu niezbędnych informacji wystarczy nacisnąć „Wyślij”.
  2. Poczekaj na potwierdzenie i kod – w ciągu kilku chwil na podany numer telefonu oraz adres e-mail przyjdzie wiadomość zawierająca potwierdzenie zwrotu i kod, dzięki któremu paczka może zostać nadana w Paczkomacie InPost. Jest on ważny przez 72 godziny od chwili zgłoszenia zwrotu.
  3. Przygotuj paczkę – ten czas najlepiej wykorzystać na przygotowanie paczki do drogi! Zamówienie najlepiej odsyłać w tym samym opakowaniu, w którym zostało dostarczone. Należy jednak pamiętać o usunięciu starej etykiety! Aby usprawnić cały proces, klient może również umieścić kod zwrotu na kartonie – wystarczy zapisać go markerem!
  4. Nadaj paczkę w Paczkomacie – z przygotowaną przesyłką można udać się bezpośrednio do wybranego Paczkomatu i na ekranie maszyny wybrać opcję „Chcę nadać paczkę”. Następnie wystarczy podać wcześniej otrzymany kod nadania, umieścić przesyłkę w skrytce i… gotowe! Zwrot właśnie wyrusza w drogę do sprzedawcy!

Nie ma Twojego sklepu internetowego na liście? Skorzystaj z opcji Szybkie Nadania lub zamów kuriera InPost!

Nie każdy sklep internetowy współpracuje z firmą InPost w sprawie zwrotów. Jeżeli więc nie znalazłeś swojego e-sklepu na liście, możesz skorzystać z usługi Szybkie Nadania, dzięki której łatwo i bez zbędnych formalności wyślesz każdą paczkę! Wystarczy, że odwiedzisz stronę usługi, uzupełnisz niezbędne dane, a następnie opłacisz i wydrukujesz etykietę. Z tak przygotowaną paczką udaj się do wybranego Paczkomatu i wprowadź machinę w ruch! A może wolisz poczekać na przyjazd kuriera? Z InPost również taka opcja wchodzi w grę! Już teraz zamów kuriera bezpośrednio do domu i czekaj, aż odbierze Twoją przesyłkę, by przekazać ją sprzedawcy.

W przypadku chęci zwrotu zakupionego produktu, masz zawsze minimum 14 dni na odesłanie produktu bez podawania powodu. Niekiedy będzie to dłuższy okres, wszystko zależy od tego, co oferuje dany e-commerce. Nie mniej większe sklepy coraz częściej oferują darmowe zwroty albo po prostu możliwość nadania w paczkomacie InPost i odjęcie kosztów zwrotu podczas zwracania pieniędzy za produkt.