Sprzedaż produktów za pomocą aplikacji mobilnych

Analizując sytuację branży e-commerce w Polsce, łatwo dojść do wniosku, że udział mobile commerce w sprzedaży online staje się coraz większy. Trend robienia zakupów za pośrednictwem smartfonów niejako wymusza na właścicielach sklepów internetowych tworzenie oraz promocję własnych aplikacji mobilnych. Dzięki temu mogą oni w pełni dostosować kanał sprzedaży do preferencji użytkowników, jednocześnie tę sprzedaż zwiększając. Co zatem warto wiedzieć o aplikacjach mobilnych w sklepie online oraz jak sprzedawać za ich pomocą? Zachęcamy do zapoznania się z artykułem!

Gdzie sprzedawać rzeczy?

Internet to miejsce, które doskonale sprawdza się w przypadku handlu różnorodnym towarem, powoli wypierając zakupy w tradycyjnym sklepie stacjonarnym. Obecnie dróg dotarcia do klienta z ofertą jest tak wiele, że znaczna część przedsiębiorców nie ogranicza sprzedaży e-commerce wyłącznie do jednego kanału. Gdzie więc najlepiej sprzedawać rzeczy? Niewątpliwie najpopularniejszą odpowiedzią na tak postawione pytanie jest własny sklep internetowy. Założenie własnego biznesu w e-commerce to niezwykle popularne rozwiązanie, które zapewnia sprzedawcy absolutną autonomiczność. Jeżeli jednak woli on sprzedaż w nieco innej formie, może zdecydować się na skorzystanie z możliwości różnorodnych krajowych i zagranicznych platform sprzedażowych – w tym niezwykle popularnego serwisu Allegro, czy zyskujących na znaczeniu platform Amazon oraz eBay. Sprzedaż w Internecie można prowadzić również poprzez porównywarki cenowe czy media społecznościowe. Jeszcze odmienną formę sprzedaży stanowią aplikacje mobilne.

Mobile commerce wsparciem dla e-commerce

Zgodnie z raportem „E-commerce w Polsce 2021” w polskiej wyszukiwarce Google można znaleźć ponad 87 tysięcy sklepów online, a wszystko to z ogromną ilością towarów do wyboru dla klientów! Sprzedaż przez Internet prowadzi zaś ok. 150 tysięcy polskich przedsiębiorców. Dynamiczny rozwój branży e-commerce nierozerwalnie wiąże się jednak z intensyfikacją działań w zakresie mobile commerce. Termin m-commerce odnosi się do elektronicznego handlu internetowego, w którym transakcje są zawierane przy użyciu urządzeń mobilnych – najczęściej smartfonu, rzadziej tabletu. Współcześni klienci coraz chętniej wykorzystują tę opcję, by wygodnie i szybko zrobić zakupy. Zadaniem właścicieli e-sklepów jest więc zapewnienie im ku temu odpowiednich narzędzi.

Strona mobilna czy aplikacja?

Właściciel sklepu internetowego, który chce umożliwić klientom robienie zakupów z poziomu urządzeń mobilnych, ma do wyboru dwie możliwości. Pierwsza z nich zakłada utworzenie strony mobilnej, czyli zoptymalizowanie strony działającej w sieci pod urządzenia przenośne (tak, aby strona była równie wygodna i intuicyjna dla klienta). To rozwiązanie jest wybierane przez większość sklepów, ponieważ wiąże się z mniejszymi kosztami oraz szybszym wdrożeniem. Druga zaś polega na stworzeniu od podstaw zintegrowanej aplikacji mobilnej, której funkcjonalności są z kolei o wiele bardziej rozbudowane.

Co daje aplikacja m-commerce?

Aby klient mógł wygodnie zakupić pożądany produkt na urządzeniu mobilnym, właściciele sklepów internetowych często decydują się na stworzenie specjalnej aplikacji mobilnej, czyli oprogramowania działającego na urządzeniach przenośnych. Aplikacja mobilna stanowi dodatkowy kanał sprzedaży, dzięki czemu sprzedawcy łatwiej jest dotrzeć do klientów, którzy cenią sobie mobilność. W przeciwieństwie do sklepu internetowego dopasowanego do urządzeń mobilnych, aplikacja nie wymaga każdorazowego logowania się, co skraca czas zakupu. Z kolei powiadomienia push pozwalają klientowi na bieżąco śledzić najnowsze informacje o oferowanych promocjach czy złożonych zamówieniach. Dzięki wykorzystaniu geolokalizacji proponowane oferty mogą być personalizowane pod każdego użytkownika. Aplikacja m-commerce zintegrowana z systemem e-commerce udostępnia klientowi takie same możliwości, co strona internetowa sklepu. Otwierając daną kartę produktu, użytkownik ma dostęp dokładnie do tych samych informacji, co na stronie www. Dostępne są również te same funkcje. Aplikacja pozwala sortować oraz filtrować produkty czy dodawać je do ulubionych. W końcu umożliwia wygodny zakup towarów. Proces dokonywania zakupów poprzez aplikację mobilną niewiele różni się od tego, który odbywa się na stronie internetowej. Także tutaj użytkownik może wyszukać produkt, dodać go do wirtualnego koszyka, wybrać formę płatności i metodę dostawy, a następnie sfinalizować transakcję.

Tworzenie aplikacji mobilnej dla sklepu internetowego

Aplikacje dla urządzeń mobilnych to strzał w dziesiątkę, jeżeli chodzi o usprawnianie procesu zakupowego. Jednak gdy charakteryzują się one słabym działaniem, może okazać się to strzałem… w kolano! Wadliwe i niepoprawnie działające oprogramowanie nie tylko wygeneruje zbędne koszty, ale też zniechęci odbiorców do robienia zakupów. Dlatego też tworzenie aplikacji mobilnej warto powierzyć wyspecjalizowanej firmie. W pierwszej kolejności skupi się ona na weryfikacji potrzeb firmy oraz dopasowaniu do nich poszczególnych funkcji aplikacji mobilnej. Na późniejszym etapie konieczna będzie personalizacja oprogramowania tak, by było ono wizerunkowo spójne ze sklepem internetowym. W końcu nadejdzie czas na integrację aplikacji mobilnej z systemem e-commerce oraz (ewentualnie) innymi serwisami (np. Facebook). Tak przygotowana apka trafia do sklepu mobilnego, skąd użytkownicy mogą ją pobierać, aby ułatwić sobie zakupy. Warto także na stronie internetowej umieścić informację o tym, że użytkownicy mogą skorzystać z takiej możliwości.

Aplikacje do sprzedaży. Co powinny zawierać?

Aplikacje mobilne mają służyć przede wszystkim zwiększeniu sprzedaży online. Jednak ze względu na to, że jest to „dodatkowe rozwiązanie” ułatwiające korzystanie z usług sklepu, ich posiadanie może wpływać na budowanie wizerunku marki czy lojalności wśród klientów. Jeżeli planujesz wdrożenie takich działań w swoim e-commerce, sprawdź, jakich funkcji nie może zabraknąć w Twojej aplikacji!

Znajdź, obejrzyj i zamów produkt

Co do zasady, aplikacja mobilna dla sklepu internetowego ma służyć przede wszystkim do robienia zakupów. Dlatego też powinna być ona w pełni zsynchronizowana ze sklepem online i dostępnym w nim asortymentem. Dodatkowo musi zapewniać klientom takie same możliwości – jak choćby różnorodne możliwości dokonania płatności czy przeglądania i katalogowania asortymentu – oraz bezpieczeństwo w trakcie całego procesu. W przypadku aplikacji mobilnej warto jednak uprościć procedurę logowania tak, aby ograniczała się ona wyłącznie do kilku kliknięć.

Programy lojalnościowe i kupony rabatowe

Budowanie stałej więzi z klientami to najlepszy sposób na pozyskanie ich lojalności. Skoro o tym mowa, do osiągnięcia tego celu najefektywniej sprawdzą się… programy lojalnościowe! To sposób na nagradzanie klientów za dokonanie zakupów, który dodatkowo pozwala im korzystać z licznych promocji czy personalizowanych akcji rabatowych. W takim wypadku aplikacja pełni funkcję karty, która stanowi „wejściówkę” do świata marki, otwierając przed klientem wiele możliwości. Użytkownik może zbierać punkty i wymieniać je na nagrody. Co więcej, kiedy program lojalnościowy wychodzi poza obręb sklepu online – czyli kiedy prowadzić także sklep stacjonarny – aplikacja mobilna w dobry sposób może zastąpić plastikową kartę.

Wishlist

W aplikacji mobilnej warto utworzyć także listę życzeń, do której klienci będą mogli dodawać przeglądane produkty, którymi są zainteresowani. Dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo, że w późniejszym czasie powrócą do sklepu, aby nabyć pozycje znajdujące się na liście – szczególnie wtedy, kiedy właściciel e-commerce zadba o integrację konta użytkownika aplikacji z kontem w sklepie. W takiej sytuacji będzie on miał dostęp do listy życzeń zarówno z poziomu smartfonu, jak i laptopa.

Wirtualna przymierzalnia

Jednym z nowocześniejszych rozwiązań, które warto wykorzystywać w trakcie tworzenia aplikacji mobilnych, jest wirtualna przymierzalnia. Poprzez nałożenie na rzeczywistość obrazów komputerowych, klient może sprawdzić, jak będzie wyglądał w danych ubraniach czy akcesoriach. Tym samym zwiększa się prawdopodobieństwo, że zdecyduje się on na nabycie oglądanych i „przymierzanych” produktów. A także może uda się uniknąć późniejszych zwrotów produktów.

Aplikacja mobilna strony internetowej. Dlaczego warto ją mieć?

Współcześnie strony internetowe to zdecydowanie za mało! W nadchodzących latach o wiele bardziej będzie liczył się… smartfon. Zyskujące na popularności sklepy online są bowiem chętniej obsługiwane przez klientów poprzez urządzenia mobilne. Dlatego też stworzenie zintegrowanej aplikacji mobilnej to jeden z najlepszych sposobów na pozyskanie zadowolonych klientów. Inwestycja w rynek mobile commerce zapewnia większe przychody oraz pozwala zaoszczędzić czas. Dla użytkowników zaś stanowi łatwy i szybki dostęp do najnowszych promocji. Jeżeli więc stawiasz na wygodę klienta, nie przechodź obojętnie obok jego preferencji! Uczyń smartfona narzędziem do osiągnięcia sukcesu!