Własny sklep internetowy to obecnie jeden z najpopularniejszych pomysłów na biznes. Sposób, w jaki jest on zarządzany, w dużej mierze wpływa na to, czy dana działalność osiągnie sukces w branży e-commerce. I choć nie istnieje uniwersalny zbiór reguł, które jasno mówiłyby przedsiębiorcy, jakie działania powinien wdrażać w swoim sklepie internetowym, warto w tym temacie poruszyć kilka niezwykle ważnych aspektów. Co zatem należy wiedzieć o prowadzeniu sklepu online i jak zwiększyć jego szanse na sukces? Tego dowiesz się z naszego artykułu!
Na czym polega prowadzenie sklepu internetowego?
Zainteresowanie zakupami online wzrasta z roku na rok – podobnie zresztą jak liczba przedsiębiorców, którzy decydują się na prowadzenie sklepu internetowego. To, czy działalność w tej formie osiągnie odpowiedni sukces, zależy jednak od sposobu, w jaki właściciel podejdzie do tematu zarządzania, a niekiedy także od proponowanego asortymentu. Prowadząc sklep internetowy, należy bowiem pamiętać, że nie tylko nakręcanie sprzedaży internetowej ma znaczenie. Równie istotna jest profesjonalna obsługa klienta, czy budowanie pozytywnego wizerunku e-sklepu oraz inwestycja w marketing. Przed właścicielem sklepu internetowego stoi więc szereg wyzwań, związanych zarówno z obsługą całego procesu zakupowego (jak choćby dostosowaniem kwestii wysyłki i sposobu dostawy pod potrzeby klientów czy obsługa zwrotów i reklamacji), jak i pozyskiwaniem nowych klientów czy utrzymywaniem z nimi stałych relacji oraz służeniem pomocą w razie potrzeby. Ponadto prowadzenie sklepu internetowego to także szereg działań marketingowych. Należy zadbać o dobre pozycjonowanie organiczne, skuteczne reklamy w sieci oraz regularne publikowanie treści na kanałach społecznościowych. Dzięki temu potencjalni klienci łatwiej natrafią na e-sklep w trakcie poszukiwania pożądanych produktów. A także dowiedzą się czegoś więcej o oferowanych produktach.
Zalety prowadzenia sklepu internetowego
Wzrastająca liczba sklepów internetowych prawdopodobnie jest najlepszym dowodem na to, że ta forma biznesu to gra warta świeczki. Prowadzenie własnego e-commerce pozwala właścicielowi zaoszczędzić na kosztach stałych, związanych z najmem oraz przygotowaniem lokalu pod działalność gospodarczą. To także brak konieczności posiadania kapitału na start. Samo wejście na rynek jest też związane ze znacznie mniejszym ryzykiem, aniżeli otwieranie tradycyjnej firmy.
- Szersze grono klientów i pełna funkcjonalność – sklepy internetowe umożliwiają dotarcie do szerszego grona potencjalnych klientów w krótszym czasie. Ze względu na to, że wszelkie działania odbywają się w Internecie, przedsiębiorca może bez ograniczeń rozszerzać swoje działania także na rynki zagraniczne. W końcu nowoczesne rozwiązania pozwalają otrzymać pełną funkcjonalność i automatyzację przy minimalnych kosztach. Za niewielki miesięczny abonament właściciel e-commerce może otrzymać w pełni zoptymalizowaną platformę, na której będzie funkcjonował jego sklep internetowy.
- Odpowiedź na potrzeby klientów – dzięki działalności online właściciele sklepów mogą w pełni odpowiadać na bieżące potrzeby współczesnych konsumentów, poprzez stałą analizę ich zachowań. Właściciele e-commerce mogą więc oferować najwygodniejsze formy internetowych płatności oraz w pełni wykorzystywać potencjał firm kurierskich do realizowania najdogodniejszych metod wysyłki (jak choćby Paczkomaty InPost, umożliwiające całodobowy odbiór paczki).
Jak zacząć prowadzić sklep internetowy?
Prowadzenie sklepu w Internecie zawsze powinno stanowić konsekwencję dobrze przemyślanego planu działania. Pod tym względem rozpoczynanie działalności nie różni się od zakładania tradycyjnego biznesu. W pierwszej kolejności właściciel musi postawić sobie pytanie, co tak naprawdę chce sprzedawać w swoim sklepie internetowym oraz kto będzie wchodził w skład jego grupy docelowej. Odpowiedź należy zaś zestawić z aktualną sytuacją na rynku oraz przenalizować konkurencję.
Niezbędne formalności i utworzenie e-sklepu
Po opracowaniu biznesplanu zawsze przychodzi czas na załatwienie niezbędnych formalności, związanych z zakładaniem działalności gospodarczej. Przedsiębiorca musi liczyć się z koniecznością odwiedzenia kilku urzędów w celu zarejestrowania swojego biznesu. Kiedy już to zrobi, może przystąpić do tworzenia sklepu internetowego. Na początek czeka go konieczność wyboru domeny i hostingu, pod którymi będzie funkcjonowała zakładana działalność. W dalszym ciągu musi zdecydować się na rodzaj platformy e-commerce, stanowiącej bazę, na której stawiany jest sklep. Aby e-commerce mógł funkcjonować zgodnie z prawem, niezbędny jest regulamin sklepu internetowego. Powinien on zawierać m.in. informacje o:
- przedsiębiorcy oraz zakresie prowadzonej przez niego działalności,
- informacje techniczne,
- zawieraniu umowy kupna-sprzedaży oraz jej charakterze i warunkach,
- zasadach i sposobach płatności oraz dostawy,
- terminie wykonania umowy,
- zasadach odstąpienia od umowy,
- postępowaniu reklamacyjnym.
Wygląd i UX sklepu internetowego
W dużej mierze to pierwsze wrażenie klienta zdecyduje o tym, czy postanowi on ponownie odwiedzić dany sklep. Dlatego też tuż po nadaniu sklepowi internetowemu formy, niezbędne jest zadbanie o jego wygląd oraz funkcjonalności. E-commerce powinien być unikatowy, a zarazem prosty w obsłudze i intuicyjny w odbiorze. Nie należy zapominać także o konieczności dostosowania go do urządzeń mobilnych.
Czas rozpocząć sprzedaż w sklepie internetowym!
Jeżeli wszystkie produkty zostały już wprowadzone do sklepu, można rozpocząć sprzedaż! Nie warto czekać, aż klient sam, z własnej woli, zainteresuje się sklepem internetowym! Należy mu w tym pomóc poprzez skuteczny marketing internetowy. Jak zadbać o widoczność i dotrzeć do klienta?
Media społecznościowe
Przede wszystkim warto wykorzystać potencjał, jaki w tym zakresie mają media społecznościowe. Oprócz systematycznego dodawania treści na kontach w najpopularniejszych serwisach powinno się stawiać też na kampanie reklamowe w mediach społecznościowych. Ponadto właściciel e-commerce może zdecydować się również na rozszerzenie kanałów sprzedaży, oferując swoje produkty także na portalach społecznościowych.
Pozycjonowanie sklepu
Sklep internetowy powinien być także odpowiednio pozycjonowany. O kwestię tę warto zadbać już w trakcie optymalizowania platformy e-commerce. Istotna tutaj będzie kontrola ładowania witryny oraz wzbogacanie strony o treści wraz z kluczowymi dla naszego biznesu słowami. Po uruchomieniu sklepu można zaś skupić się na pozycjonowaniu właściwym, czyli angażującym narzędzia Google tj. Google Ads. Za sprawą odpowiedniej reklamy, w trakcie wpisywania poszukiwanej frazy, sklep internetowy będzie wyświetlał się klientowi na górze wyszukiwarki.
Zadbaj o swojego klienta!
Mówi się, że „klient nasz Pan”. W przypadku sklepów internetowych stałe monitorowanie zachowań konsumentów jest niezwykle ważne. Pozwala ono nie tylko budować trwałe relacje z usługobiorcami, dzięki czemu stają się oni lojalni wobec marki, ale też błyskawicznie odpowiadać na pojawiające się potrzeby. Klienci cenią sobie, kiedy firma dba o podtrzymywanie kontaktu. Jeszcze bardziej jednak doceniają, kiedy z myślą o nich wdraża nowe rozwiązania. Jeżeli chcesz być skuteczny, pamiętaj, że współczesny konsument to osoba ceniąca sobie mobilność, wygodę i możliwość wyboru. Przygotuj więc swój sklep pod jej potrzeby! Prowadzenie sklepu internetowego wcale nie musi być skomplikowane! W rzeczywistości może okazać się naprawdę skutecznym sposobem na osiągnięcie zysku ze sprzedaży odpowiednich produktów. Pamiętaj, że jeżeli podążasz za aktualnymi trendami i masz na uwadze dobro klienta, sukces Twojego sklepu internetowego będzie na wyciągnięcie ręki! Odważysz się po niego sięgnąć?