Sprzedaż kwiatów przez Internet, jak to robić skutecznie?

W czasach, w których elektronicznie podpisujemy dokumenty urzędowe, czy zamawiamy żywność ze sklepów internetowych, chyba nikogo nie dziwi już widok kuriera doręczającego odbiorcy bukiet kwiatów. W rzeczywistości internetowe kwiaciarnie w ostatnich latach przeżywają prawdziwy… no właśnie, rozkwit! Aby jednak móc rozpocząć taki biznes w Internecie, warto się do tego odpowiednio przygotować. Od czego zacząć i jak skutecznie reklamować swoje usługi i produkty? Zachęcamy do przeczytania dalszej części artykułu!

Internetowa kwiaciarnia – czy warto prowadzić biznes w takiej formie?

Tradycyjne kwiaciarnie to urokliwe miejsca, które zazwyczaj cieszą się dużym zainteresowaniem – w końcu kto nie lubi zapachu i wyglądu świeżych kwiatów? Nie da się jednak ukryć, że jest to bardzo popularny biznes, przez co niezwykle łatwo przegrać z konkurencją wyścigi o klientów. W tym właśnie miejscu w głowach wielu właścicieli kwiaciarni rodzi się pomysł na przeniesienie tradycyjnego biznesu w sferę wirtualną i zachęcenie do zakupu online. Chęć tę spotęgowała również pandemia koronawirusa, narzucając na przedsiębiorców konieczność ograniczenia funkcjonowania punktów sprzedaży kwiatów i nie tylko. Czy zatem warto prowadzić ten pachnący biznes w formie online? Zdecydowanie tak! Dlaczego? Przede wszystkim kluczem do sukcesu w przypadku tradycyjnej kwiaciarni niewątpliwie jest jej dobra lokalizacja (co nie zawsze się udaje). W przypadku sklepu internetowego nie trzeba się tym zupełnie przejmować, co nie tylko w żaden sposób nie wpływa na liczbę klientów, ale też pozwala ograniczyć koszty związane z prowadzeniem działalności, chociażby ze względu na wynajem lokalu w centrum. Internetowa sprzedaż kwiatów to także sposób na zaoszczędzenie czasu – właściciel nie musi bowiem zrywać się o świcie, aby pojechać na giełdę kwiatową czy w wolnych chwilach przygotowywać witrynę kwiaciarni, by ta zachęcała klientów z ulicy do odwiedzenia. Kupno kwiatów także można ograniczyć wyłącznie do tego, co niezbędne.

Kwiaciarnia internetowa jako dopełnienie tradycyjnej działalności

Wielu sprzedawców, którzy postanowili postawić na sprzedaż online, prowadzi już tradycyjną kwiaciarnię. W takim wypadku jej internetowy odpowiednik to wyłącznie dopełnienie głównego biznesu, który poprzez otwarcie nowego kanału sprzedaży, umożliwił dotarcie do szerszego grona klientów. Także dla tych zabieganych, którzy wszelkie sprawy załatwiają w Internecie, gdyż nie mają czasu. W takiej formie można sprzedawać kwiaty bez żadnych ograniczeń – czy to czasowych, czy lokalizacyjnych. Przesyłka z kwiatami może bowiem dotrzeć nawet na drugi koniec Polski! Aby jednak otworzyć kwiaciarnię internetową, trzeba się do tego odpowiednio przygotować. O czym musisz pamiętać?

Sklep internetowy z kwiatami. Od czego zacząć?

Tak jak w przypadku tradycyjnego sklepu, tak i otwarcie e-kwiaciarni wcale nie jest tak prostą sprawą, jak mogłoby się wydawać. W tej branży liczy się bowiem przede wszystkim oryginalny pomysł, atrakcyjna oferta oraz zawsze świeży asortyment. W pierwszej kolejności warto przemyśleć, czy działalność ta ma przyjąć formę lokalną, czy skupić się na budowaniu zasięgu ogólnopolskiego. Kolejnym aspektem logistycznym do przeanalizowania jest to, czy przedsięwzięcie ma stanowić odrębny podmiot gospodarczy, czy być jedynie dopełnieniem już działającej kwiaciarni tradycyjnej. W końcu kwestia dystrybuowania towarów. Właściciel e-kwiaciarni musi zdecydować, czy jego sklep będzie oferował wyłącznie odbiór osobisty, funkcjonował jako poczta kwiatowa, czy jednak klienci będą mogli liczyć na wysyłkę produktów bezpośrednio do domu. W takim wypadku konieczne jest nawiązanie współpracy z wybraną firmą kurierską oraz opracowanie metod wysyłki tak, by towar trafiał do klienta w dobrym stanie. Po przemyśleniu podstawowych aspektów warto rozważyć również kwestię reklamy. Skuteczne promowanie e-kwiaciarni może odbywać się zarówno w mediach społecznościowych, jak i wyszukiwarce Google. W pierwszej sytuacji warto postawić na promowanie działalności na dedykowanych grupach w social mediach (m.in. na Facebooku). Warto zadbać również o to, by klienci, którzy już złożyli zamówienia, chętnie opiniowali oferowane usługi oraz produkty. Dzięki temu więcej osób chętniej skorzysta z Twojej oferty.

Zamawianie kwiatów przez Internet. O czym warto pamiętać?

Zakup kwiatów przez Internet jest atrakcyjny z bardzo wielu powodów. Przede wszystkim internetowe kwiaciarnie częściej oferują niższe ceny za sprzedawane rośliny lub bukiety. Dlatego też jest to dobra droga kupna zarówno dla tych, którzy poszukują kwiatów w dużych ilościach, jak i osób, które okazjonalnie chcą nabyć tylko jeden bukiet, ale bez nadwyrężania budżetu domowego. Należy jednak pamiętać, że zamówienie kwiatów przez Internet wiąże się z koniecznością zapłaty za przesyłkę. Ze względu na to, że są to towary niezwykle delikatne i wymagające odpowiednich warunków przechowywanie, niekiedy cena dostawy może być wyższa niż normalnie.

Jak zamówić kwiaty przez Internet?

Składanie zamówienia w internetowej kwiaciarni zasadniczo niczym nie różni się od kupowania produktów z innych kategorii. W pierwszej kolejności klient musi podjąć decyzję o tym, z usług jakiej firmy skorzysta. Później przegląda ofertę kwiaciarni i decyduje, jaki towar go interesuje. Potem już musi dokładnie zapoznać się z informacjami podanymi przez sprzedawcę – najczęściej dotyczą one tego, w jaki sposób zostaną doręczone kwiaty oraz co zrobić po ich otrzymaniu, by jak najdłużej zachowały świeżość. Po dodaniu towaru do wirtualnego koszyka wystarczy sfinalizować transakcję i oczekiwać, aż kurier doręczy zamówienie! Co jednak, gdy nie można sobie na to pozwolić?

Kup kwiaty przez Internet i wybierz bezpieczną dostawę do Lodówkomatu InPost!

Kwiaty należą do kategorii towarów wymagających, dlatego firmy kurierskie niechętnie podejmują się ich transportu. Niemniej jednak coraz częściej można skorzystać z usług standardowego kuriera, który jest w stanie dostarczyć bukiet pod same drzwi odbiorcy. Jeżeli jednak adresat nie może pozwolić sobie na oczekiwanie na jego przyjazd, alternatywnym rozwiązaniem mogą okazać się Lodówkomaty InPost! Co to takiego? Lodówkomat to maszyna, która zamiast tradycyjnych skrytek ma… lodówki! Służą one do przechowywania towarów, które wymagają niskiej temperatury – w tym produktów spożywczych, czy właśnie roślin! Każdy Lodówkomat ma wydzielone 3 sfery temperatur: -18 st. C, 4 st. C, 16 st. C, co pozwala produktom zachować świeżość, a klientowi zamawiać delikatne kwiaty bez obaw, że zwiędną, nim dotrą do ostatecznego odbiorcy!

Jeżeli więc rozważasz rozpoczęcie prowadzenia internetowej kwiaciarni, pamiętaj, by odpowiednio dostosować ją do potrzeb klienta! Skuteczny e-biznes kwiatowy powinien uwzględniać wygodne i szybkie formy płatności i dostawy zamówienia. Nie bagatelizuj także kwestii promocji e-sklepu w Internecie. Stań się widoczny i przyciągaj coraz to nowszych miłośników kwiecistego asortymentu!