Chcesz założyć sklep online? Wybierz najlepszą platformę sprzedażową!

Własny sklep internetowy to marzenie bardzo wielu przedsiębiorców! Współczesna technologia sprawia, że jest ono łatwiejsze do zrealizowania. Obecnie, aby móc rozpocząć sprzedaż w Internecie wystarczy kreatywny pomysł, odpowiednia strategia działania oraz odrobina czasu i chęć do pracy. Przyszły sprzedawca musi jednak pamiętać, że zanim pierwsze produkty zaczną trafiać do klientów, będzie musiał załatwić kilka istotnych kwestii. Jedną z nich jest wybór platformy sprzedażowej. Które z platform e-commerce warto rozważyć i dlaczego? Sprawdźmy!

Gdzie najlepiej sprzedawać w Internecie?

Internet to prawdziwy raj dla osób lubiących zakupy online! Istnienie sklepów internetowych sprawia, że cały proces nabywania wybranych produktów ogranicza się do kilku kliknięć. Wszystko to jest możliwe o dowolnej porze dnia i nocy. Nic więc dziwnego, że użytkownicy sieci wprost pokochali taką formę zakupów! To z kolei daje szansę przedsiębiorcom, którzy pragną rozwijać swój biznes w Internecie. Gdzie zatem najlepiej sprzedawać, aby dotrzeć ze swoim towarem do jak najszerszego grona klientów?Niewątpliwie najlepszym miejscem jest własny sklep internetowy! Na jego założenie powinni zdecydować się przede wszystkim ci, którzy cenią sobie indywidualizm. We własnym e-sklepie przedsiębiorca sam sobie jest szefem, a także może samodzielnie dostosowywać wszelkie działania. W takiej sytuacji warto jednak pamiętać o czynnym prowadzeniu marketingu. Tylko wtedy sklep online zaczyna być widoczny dla potencjalnych klientów.

Krajowe i zagraniczne platformy sprzedażowe

Jeżeli jednak przedsiębiorca nie chce na razie zakładać swojego sklepu internetowego, może rozpocząć sprzedaż na jednej (lub kilku!) z licznych platform sprzedażowych, czyli tak zwanych marketplace’ach. Są to miejsca, gdzie sprzedawcy mogą oferować swoje produkty i usługi, korzystając ze strony innego podmiotu. Na takich zasadach działają choćby Allegro, Amazon czy zagraniczny eBay.

Jak działa sklep internetowy?

Nie da się ukryć, że przedsiębiorcy, którzy planują na dłużej związać swoją przyszłość z internetową sprzedażą, prędzej czy później podejmą decyzję o utworzeniu własnego sklepu internetowego. W tej sytuacji będą musieli dokładnie zaplanować dalsze działania. Sklepy internetowe są bardzo różnorodne! To, jaki kształt ostatecznie przyjmie prowadzony biznes, powinno być ściśle uzależnione od tego, co sprzedajesz oraz na jaką skalę. Na tym etapie przedsiębiorcę czeka kilka bardzo ważnych wyborów. Chodzi nie tylko o wybór nazwy czy rodzaju prowadzonej działalności, ale też oprogramowania, na jakim będzie działał sklep.

Platforma do sprzedaży w Internecie. Co to takiego?

Każdy sklep internetowy działa na oprogramowaniu, nazywanym platformą e-commerce. To właśnie klienci mogą swobodnie składać zamówienia. Platforma sklepowa jest bezpośrednio odpowiedzialna za magazynowanie oraz obsługę procesu zamawiania. Co oznacza, że konsumenci mogą za jej pomocą dodawać produkty do koszyka, składać i potwierdzać zamówienia, wybierać formę dostawy oraz dokonywać płatności online. Ponadto oprogramowanie zapewnia bezpieczeństwo danych oraz dostarcza narzędzia, które są przydatne w działaniach marketingowych. Dzięki stałej synchronizacji platformy ze sklepem internetowym właściciel jest na bieżąco informowany o tym, co dzieje się w jego sklepie.

Którą platformę e-commerce wybrać?

Platforma e-commerce bardzo często jest nazywana sercem sklepu internetowego. Z pewnością jest to inwestycja, której nie należy bagatelizować. Od wyboru platformy sklepowej w dużej mierze zależy, jak potoczą się dalsze losy e-sklepu. Obecnie przedsiębiorcy mogą skorzystać z wielu odmiennych rozwiązań, dzięki którym dopasują rodzaj platformy e-commerce do prowadzonej działalności. Nie da się bowiem ukryć, że inne potrzeby będzie miał mały sklep internetowy, a inne duża działalność z milionowymi obrotami. Platformy sklepowe dzielą się na Open Source oraz SaaS (tak zwane abonamentowe). Sprawdźmy więc, czym charakteryzują się obie grupy!

Platformy Open Source

Platformy e-commerce typu Open Source działają jako darmowe oprogramowania na licencji i wymagają instalacji sklepu internetowego na własnym serwerze, przez co staje się on własnością sprzedawcy. Zazwyczaj jednak ich bezpłatna forma to wyłącznie pozory. Aby móc skonfigurować sklep internetowy pod potrzeby współczesnego klienta, niezbędne jest wykupienie wtyczek i odpowiednich dodatków, dzięki którym będzie można w pełni korzystać z niektórych funkcji (np. integracji z firmami kurierskimi). Platformy Open Source wymagają wsparcia programisty nie tylko na etapie tworzenia sklepu internetowego, ale również w trakcie prowadzenia sprzedaży. Rozwiązanie to jest więc szczególnie polecane tym, którzy cenią sobie niezależność, a jednocześnie znają podstawy e-commerce. Do najpopularniejszych platform typu Open Source należą Magento, WooCommerce oraz PrestaShop.

Platformy abonamentowe SaaS

Platformy abonamentowe to z kolei rozwiązanie dobre dla początkujących. Nie wymagają skomplikowanej konfiguracji, instalacji na własnym serwerze czy inwestycji w hosting. W zamian za comiesięczną opłatę, która może wynosić od 50 zł do nawet 300 zł – właściciel sklepu zyskuje dostęp do wszelkich niezbędnych funkcji czy integracji. Jest to więc najlepsza forma prowadzenia działalności dla osób nie dysponującym dużym budżetem i nie mających pojęcia o e-commerce. Do najczęściej użytkowanych platform abonamentowych należą: Shoper, Shoplo czy Shopify.

Na co zwrócić uwagę, podczas wyboru platformy e-commerce dla sklepu internetowego?

Wybór platformy dla sklepu internetowego nie jest prosty. Oba rozwiązania mają bowiem swoje wady i zalety. Dla osób, dla których rynek e-commerce w dalszym ciągu stanowi tajemnicę, lepszym rozwiązaniem będzie wybór platformy abonamentowej, która krok po kroku poprowadzi ich biznes do celu. Platformy takie jak Shoper czy Shopify zapewniają budowę sklepów opartych na stronach internetowych od projektu poprzez konfigurację procesu składania zamówień, aż po płatności i dostawę. Dzięki temu właściciel nie musi posiadać wiedzy na temat programowania. Końcowy produkt zawsze jest dopasowany do każdego urządzenia, co uwzględnia również obecność strony mobilnej – tak ważnej przy stale rozwijającej się roli mobile commerce.

Osoby decydujące się na platformę abonamentową muszą jednak pamiętać, że w zamian za automatyczną konfigurację tracą niezależność. Wraz z wykupieniem abonamentu stają się oni ściśle uzależnieni od dostawcy oprogramowania oraz oferowanych przez niego funkcji. Nie każdemu odpowiada takie rozwiązanie. Dlatego ci, którzy cenią sobie niezależność i mają w planach zbudowanie dużego sklepu internetowego, powinni rozważyć platformę e-commerce typu Open Source. To ona umożliwia dowolną konfigurację funkcji oraz zintegrowanie wielu witryn sklepowych. Wśród najpopularniejszych platform znajduje się WooCommerce, który oprócz rozbudowanej formy, zapewnia także sporą elastyczność. W tym wypadku właściciel może bowiem zdecydować się na utworzenie platformy działającej na zasadzie dropshippingu, B2B czy marketplace.

Dlaczego warto założyć swój sklep internetowy?

Założenie sklepu internetowego na platformie e-commerce nie jest więc niczym trudnym. Wszystko jednak musi być odpowiednio przemyślane! Warto także pamiętać, że tuż obok formalności związanych z zarejestrowaniem działalności, czy utworzeniem odpowiedniego miejsca sprzedaży, równie ważne są kwestie marketingowe, zakładające intensywne promowanie biznesu w mediach społecznościowych czy Internecie. Tylko wtedy właściciel e-sklepu może nastawić się na sukces! Najlepsza platforma sklepowa dla każdego może oznaczać coś innego. Nie ma zatem jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, którą z nich warto wybrać. Wszystko zależy od planów, jakie ma przedsiębiorca oraz posiadanego przez niego budżetu!