Czy zamówienie ze sklepu online można zwracać w sklepie stacjonarnym?

W sprzedaży internetowej najważniejsze jest to, by różnymi metodami skutecznie zachęcić klienta do sfinalizowania wirtualnego koszyka. Współcześni przedsiębiorcy stosują bardzo różnorodne sposoby na osiągnięcie założonego celu, tworząc atrakcyjne promocje czy oferując klientom darmową dostawę. Wśród patentów na pozyskanie nowych klientów znajduje się także opcja zwrotu towaru, która najatrakcyjniejsza jest wtedy, kiedy jest… bezpłatna. Zamiast wysyłki można jednak zaoferować kupującym zwrot rzeczy zakupionej przez Internet do sklepu stacjonarnego. Co warto wiedzieć na ten temat?

Zasady zwrotu towaru zakupionego przez Internet

Sklep internetowy to obecnie najchętniej wykorzystywana droga do nabywania produktów- zarówno tych niezbędnych, jak i mniej potrzebnych. Niemniej klienci w takiej sytuacji nie mogą pozwolić sobie na dokładne zapoznanie się z kupowanym towarem, zawierzając całe powodzenie procesu zakupowego rzetelności sprzedawcy oraz temu, w jaki sposób przedstawił on towar ze swojej oferty. W zamian jednak zyskują możliwość zwrotu produktu bezpośrednio do sklepu internetowego, często też zwrot ten jest darmowy, co dodatkowo zachęca klientów do zakupów. Prawo do odstąpienia od umowy – czyli powszechnie znany zwrot towaru – wynika z Ustawy o prawach konsumenta i przysługuje każdemu klientowi sklepu online. Zgodnie z artykułem 27 każdy usługobiorca, który zawiera ze sprzedawcą umowę w formie online, czyli na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, może odstąpić od jej zawarcia bez konieczności podawania przyczyny oraz ponoszenia za to jakichkolwiek kosztów. Nie mniej musimy dodać, że są sytuacje gdy zwrot okazuje się niemożliwy. Będzie to w wtedy, gdy zamawiany produktu został wykonany na specjalne życzenie klient, a więc jest on indywidualny i sprzedawca nie musi godzić się na możliwość zwrotu. Sprzedający może również nie zgodzić się na zwrot, gdy odesłany produkt wygląda na używany. Jeszcze inna sytuacja mówi o tym, że nie można zwracać jednego elementu z zestawu. Na przykład kupujemy zestaw trzech par topów, a chcemy oddać jeden.

Ile jest czasu na zwrot towaru zakupionego przez Internet?

Zwrot towaru do sklepu internetowego może zostać dokonany w ciągu 14 dni kalendarzowych od momentu dostarczenia kupującemu zamówionego towaru. Jeżeli jednak w regulaminie sklepu internetowego nie została zamieszczona informacja o tym, że każdemu klientowi przysługuje prawo do bezprzyczynowego zwrotu, termin na odstąpienie od umowy wydłuża się aż o 12 miesięcy! W każdej chwili jednak sklep online może ten błąd naprawić, wprowadzając poprawny zapis. O wszystkim musi jednak poinformować kupującego. Nie zmienia to faktu, że wiele sklepów już podczas zakupów informuje, w ciągu jakiego czasu można dokonać zwrotu towaru. Często będzie to więcej niż 14 dni. Mowa o 30 dniach, czasami 60, a niekiedy sklepy przyjmują nienaruszone produkty przez cały rok. Po złożeniu oświadczenia o chęci odstąpienia od umowy, które zazwyczaj przybiera formę specjalnego formularzu (to sprzedający musi go udostępnić swoim klientom), zamawiający ma 14 dni na odesłanie produktów na adres sklepu. Zwracany towar nie może nosić śladów użytkowania oraz musi mieć wszelkie niezbędne metki czy fabryczne opakowanie, niekiedy należy także dodać paragon. Kiedy do sprzedawcy wpłynie oświadczenie o zwrocie oraz gdy otrzymana on zwracany produkt, to musisz zwrócić pieniądze kupującemu w terminie do 14 dni. Wszystko to zgodnie z Ustawą o prawach konsumenta (art. 32).

W jaki sposób można zwrócić zakup online?

Sprzedaż w sklepach internetowych rządzi się swoimi prawami. W dużej mierze to, z jakich udogodnień w zakresie zwrotów będzie mógł skorzystać klient, zależy od polityki wewnętrznej e-sklepu. Niektóre dają klientom nawet rok na ewentualny zwrot produktów. Jeszcze inne oferują możliwość bezpłatnej odsyłki niechcianych towarów. Różnice widać także w przypadku sposobów, w jakie klient sklepu online może zwrócić towar.

Kto pokrywa koszty zwrotu online?

Trzeba pamiętać, że standardowo to klient zobowiązany jest do poniesienia kosztów związanych ze zwrotem produktu do sklepu. Niektóre e-commerce oferują jednak inne możliwości (np. wybrana metoda zwrotu za darmo), ale w świetle prawa obowiązek ten ciąży na kupującym. Jak zatem zwrócić produkt?

Zwrot przesyłki kurierem

Właściciele e-commerce zazwyczaj decydują się na podjęcie ścisłej współpracy z wybranymi firmami kurierskimi. Dzięki temu wśród metod zwrotu mogą umieścić cieszącego się ogromną popularnością kuriera stacjonarnego. W tym wypadku zwrot polega na wypełnieniu przez klienta specjalnego formularzu na stronie sklepu, a następnie przygotowaniu paczki dla kuriera. Potem wystarczy już tylko przekazać przesyłkę najczęściej w punktach nadawania paczki i czekać, aż sprzedawca potwierdzi jej otrzymanie i rozpocznie proces zwrotu środków pieniężnych.

Zwrot paczki w Paczkomacie InPost

Równie popularną metodą zwrotu towaru jest skorzystanie z całodobowych Paczkomatów InPost. Sklepy internetowe, które zdecydowały się na współpracę z naszą firmą, mogą zaoferować swoim klientom bardzo prosty sposób wysyłki, w postaci Szybkich Zwrotów. Aby dokonać zwrotu, klient musi tylko wybrać sklep z listy dostępnej na stronie usługi Szybkie Zwroty, wypełnić formularz oraz nadać paczkę w wybranym Paczkomacie InPost, poprzez wprowadzenie otrzymanego kodu nadania.

Zwrot towaru we własnym zakresie

Wśród opcji zwrotu towaru do sklepu internetowego nie może zabraknąć również indywidualnej wysyłki. W tym wypadku to wyłącznie od klienta zależy, w jaki sposób odeśle towar do sprzedawcy. Warto jednak pamiętać, że opcja ta wyklucza wysyłkę za pobraniem.

Zakupy sklep stacjonarny – czy można zwracać produkty?

W sprzedaży internetowej zasady zwrotów znacznie różnią się od tych, obowiązujących w przypadku zakupów w sklepach stacjonarnych. Co do zasady w sprzedaży stacjonarnej nie istnieje bowiem prawo, które umożliwiałoby klientom zwrot zakupionego towaru. Wszystko, dlatego że w tradycyjnym sklepie usługobiorca ma możliwość zapoznania się z tym, co kupuje – czyli obejrzenia, dotknięcia, a także przymierzenia rzeczy, która go interesuje. Dlatego też jego decyzja o zakupie jest podejmowana w pełni świadomie. Ale nie oznacza to, że nigdy nie można zwrócić produktu. Coraz częściej zdarza się, że zwrot towaru w sklepie stacjonarnym jest możliwy. Wszystko za sprawą wewnętrznych przepisów, jakie ustala właściciel. Dzięki temu może on zaoferować swoim klientom atrakcyjniejsze warunki świadczenia usług. Coraz więcej osób zdaje sobie sprawę, że nie każdy chce przymierzać produkty w sklepie lub wiele rzeczy jest kupowana dla osób trzecich, dlatego żeby zachęcić do zakupu, pozwala w wyznaczonym czasie oddać produkt. W tym miejscu warto jednak zaznaczyć, że brak możliwości zwrócenia towaru w żaden sposób nie wpływa na możliwość reklamacji wadliwych produktów. Takie prawo przysługuje klientowi niezależnie od formy – czy to online czy tradycyjnie – w jakiej dokonuje zakupów.

Zwrot zamówienia internetowego w sklepie stacjonarnym – czy to możliwe?

Jak wspomnieliśmy wcześniej sklep stacjonarny może, ale nie musi udostępniać klientom możliwości zwrotu zakupionego towaru. Sklepy internetowe zaś nie mogą funkcjonować bez tej ewentualności. Ale co w sytuacji, gdy ten sam sklep działa online oraz tradycyjnie? Czy istnieje możliwość zwrotu zamówienia internetowego w sklepie stacjonarnym? Odpowiedź na to pytanie brzmi: to zależy! Po raz kolejny zastosowanie mają wewnętrzne, indywidualne przepisy danego e-sklepu. Jeżeli sprzedawca dysponuje platformą do prowadzenia sprzedaży online oraz sklepem stacjonarnym, wykorzystywanym do tegoż samego celu, może (ale nie musi!) udostępnić swoim klientom taką metodę zwrotu. W większości sytuacji jednak sprzedawcy decydują się na taki krok, bowiem nie wiąże się on z żadnymi dodatkowymi opłatami dla klienta – zwrot jest zatem bezpłatny, co z perspektywy usługobiorcy jest niezwykle atrakcyjne. Zazwyczaj jest to zabieg wykorzystywany przez duże sklepy sieciowe, które dysponują filiami w całym kraju, dzięki czemu klient ma do nich nieograniczony dostęp. Poza tym, bardzo często można również robić zakupy online, a odbierać w sklepie stacjonarnym. Tym samym klient ma większą ofertę produktów, ale nie zniechęcają go koszty wysyłki.

Jak widzimy, istnieje wiele możliwości zwrotu towarów zakupionych online. Sytuacja podobna jest do opcji wyboru dostawy. Samodzielnie możemy zdecydować, która forma jest dla nas najwygodniejsza i najkorzystniejsza w danym momencie.