W 2020 roku udział mobile commerce w handlu elektronicznym przekroczył 70 procent, co dla właścicieli sklepów internetowych jest najlepszym sygnałem, że urządzenia mobilne przejmują rynek! Dlatego też powinni oni poświęcić im dużo uwagi, aby nie utracić na rzecz konkurencji dotychczas posiadanej pozycji, jednocześnie odpowiadając na zmieniające się potrzeby klientów. W poniższym artykule dokładniej przyjrzymy się aplikacji mobilnej, sprawdzając jej rolę w zwiększaniu sprzedaży w Internecie. To, co jesteście gotowi? Zatem zaczynamy!
Czym są aplikacje mobilne?
Mobile commerce to jeden z odłamów e-commerce, czyli handlu online, którego głównym źródłem realizacji jest Internet. Różnicę między tymi dwoma pojęciami stanowi jednak sposób dokonywania transakcji. W przypadku m-commerce odbywa się to oczywiście za pośrednictwem urządzeń mobilnych – najczęściej smartfonu lub tabletu. Do całej procedury zazwyczaj służą zaś aplikacje mobilne. Nazywamy nimi oprogramowanie działające na urządzeniach przenośnych, które są kodowane w specjalnym języku programowania. Aplikacje mobilne są tworzone na dedykowane platformy, wśród których obecnie najważniejszą rolę odgrywają systemy Android i iOS. Tworzenie aplikacji mobilnej ma jeden cel: umożliwić użytkownikowi smartfonu wykonywanie czynności wymagających dostępu do komputera z Internetem za pośrednictwem urządzenia przenośnego. Tak więc dzięki aplikacjom mobilnym klienci mogą przeglądać związane z nimi strony internetowe, robić przelewy bankowe czy też dokonywać zakupów internetowych. Ostatnia z tym możliwości jest niezwykle istotna, bowiem aż 73 proc. właścicieli sklepów internetowych uznaje, że kanał m-commerce zwiększa sprzedaż w sklepie!
Jak aplikacje mobilne zmieniają branżę e-commerce?
W branży handlu detalicznego możliwość dokonywania zakupów przez Internet stanowi główną dźwignię rozwoju. Użytkownikom Internetu nie wystarcza już jednak wyłącznie to, co jeszcze kilka lat temu uznawane było za nowoczesne. Popularyzacja smartfonów sprawiła bowiem, że klienci sklepów internetowych odchodzą od wcześniejszego trendu kupowania za pośrednictwem komputerów czy laptopów na rzecz smartfonów. Pozwalają one robić zakupy i opłacać je online z dowolnego miejsca oraz o dogodnej porze dla klienta porze. Obecnie mobilność stanowi więc jeden z głównych kluczy do sukcesu w branży e-commerce. Aby jednak klienci mogli w pełni docenić potencjał sklepu internetowego, właściciel musi zadbać o odpowiednie zaprezentowanie – czyli idealną stronę internetową, ale nie tylko. Równie dobrym rozwiązaniem są dedykowane aplikacje mobilne, które są dostosowane do parametrów urządzeń mobilnych, dzięki czemu są dla klientów użyteczne oraz łatwe w obsłudze.
Czy warto inwestować w aplikacje do sprzedaży?
Aplikacje mobilne doskonale uzupełniają szeroką strategię marketingową, co finalnie przekłada się na osiąganie różnorodnych celów nie tylko sprzedażowych, ale również tych zwiększających zaangażowanie klientów, czy też budujących dobry wizerunek marki. Zatem odpowiedź jest tylko jedna, warto tworzyć aplikacje mobilne, które usprawnią zakupy wśród Twoich klientów. Nie mniej musimy pamiętać, że również w przypadku aplikacji, trzeba wcześniej stworzyć odpowiednią strategię i plan marketingowy dedykowany tylko aplikacji. Tylko wtedy przyniesie ona odpowiednie zyski. Reasumując, z pełnym przekonaniem można więc stwierdzić, że inwestycja w aplikację mobilną zapewni większe przychody. Przemawia za tym dynamiczny wzrost rynku mobile commerce, w związku z którym klienci oczekują rozwiązań, które pozwolą im w pełni wykorzystać każdą z funkcji posiadanych urządzeń mobilnych. Aktywny udział w m-commerce już dawno nie jest opcją – a wyłącznie koniecznością!
Korzyści płynące z wdrożenia aplikacji mobilnej
Aplikacje mobilne służące do sprzedaży posiadają funkcje, dzięki którym użytkownicy zyskują możliwość łatwego przeglądania produktów, decydowania, który produkt trafi do grona ulubionych, a także pozwalają na szybkie składanie zamówień oraz opłacania ich za pomocą preferowanej formy płatności. Korzyści z tego rozwiązania mają jednak (a może i przede wszystkim) także i właściciele internetowych firm. Wśród możliwości, jakie daje im aplikacja m-commerce, warto wymienić:
- zwiększenie sprzedaży oraz współczynnika konwersji,
- dotarcie do szerokiej grupy odbiorców,
- indywidualizacja oferty dla konkretnego klienta,
- komunikowanie się z klientami; budowanie ich lojalności,
- zachęcanie usługobiorców do zapoznania się z ofertą, poprzez powiadomienia push,
- wykorzystanie nowoczesnych technologii w celu scalenia sprzedaży stacjonarnej i internetowej,
- wdrożenie sprzedaży wielokanałowej (omnichannel).
Wady i zalety aplikacji mobilnych
Temat wdrożenia w firmie własnej aplikacji mobilnej dla użytkowników, często bywa kwestią spędzającą sen z powiek. Każdy właściciel przed podjęciem decyzji powinien dobrze rozważyć wszelkie za i przeciw. Wśród zalet tego rozwiązania niewątpliwie należy wspomnieć o tym, że aplikacja na smartfony to zupełnie nowy kanał sprzedaży, w jakim można zaoferować usługi czy produkty. Można więc swobodnie wykorzystać go jako nowoczesną formę reklamy, tym samym przyciągając nowych klientów. Równie dobrze aplikacja mobilna może posłużyć do budowania relacji z klientami. Tworząc aplikację na smartfona, wielu właścicieli tak naprawdę podejmuje się eksperymentalnego wyzwania. Jeżeli jednak dobrze przemyślą oni obraną strategię, mogą wzbudzić zainteresowanie niejednego użytkownika sieci. W tym aspekcie warto więc stale wzbogacać swoją aplikację, oferując dodatkowe funkcjonalności – chociażby w postaci popularnych chatbotów, czy też mobilnych płatności.
A jakie są wady wdrożenia aplikacji mobilnej w sklepie internetowym?
Z drugiej jednak strony nie zawsze aplikacja mobilna może być strzałem w dziesiątkę. Wśród wad najczęściej wymienia się tak zwane „przesycenie rynku”. Klient, który dokonuje zakupów na różnych platformach sprzedażowych, zewsząd jest bowiem atakowany przez komunikaty informujące o możliwości ściągnięcia aplikacji mobilnej czy też korzystania z przywilejów, związanych z jej instalacją. Zawsze więc istnieje pewne ryzyko, że kolejne powiadomienie na telefonie może nie zachęcić go do poznania oferty… a jedynie zniechęcić. Poza tym nie zawsze klienci chcą zapełniać telefon sporą ilością aplikacji. Wybierają tylko te najważniejsze. Dlatego też niezwykle istotne jest, by odpowiednio zainteresować użytkowników smartfona do mobilnych odwiedzin w sklepie – czyli pobrania aplikacji. Inną wadą aplikacji mobilnych może okazać się czas ich tworzenia oraz koszty. Zazwyczaj jest to przedsięwzięcie, które wymaga dużej inwestycji, jeżeli chodzi o czas oraz pieniądze. Dlatego decyzja ta zawsze powinna być bardzo dobrze przemyślana – posiadanie aplikacji mobilnych dla samego ich posiadania nie jest bowiem korzystnym rozwiązaniem. W takiej sytuacji jako właściciel sklepu poniesiesz tylko więcej strat niż zysków.
Jak zwiększyć sprzedaż w Internecie? Mobilna przyszłość przed nami!
Dla użytkowników smartfonów korzystanie z aplikacji mobilnych to codzienność. Dlatego też nie można odmówić im przyjemności wykorzystywania ich do nabywania produktów, czy też zapoznawania się z ofertą sklepu! I choć nie istnieje jeden sprawdzony przepis na idealną aplikację mobilną, każdy przedsiębiorca, który zdecyduje się wdrożyć ją w swoim biznesie, powinien mieć wszystko bardzo dobrze przemyślane. Tylko wtedy bowiem uda się osiągnąć to, do czego tak naprawdę dąży każdy, kto trudni się sprzedażą: czyli zysk! Nie da się ukryć, że to właśnie w aplikacjach mobilnych drzemie siła, która zdominowała obecny rynek e-commerce. Jeżeli więc zastanawiasz się, jak zwiększyć sprzedaż online, zaoferuj swoim klientom coś, co będzie najlepszą odpowiedzią na potrzeby współczesnego rynku. Chyba każdy użytkownik sieci powie Ci, że aplikacja mobilna to zdecydowanie gra warta świeczki! Zarabiaj na aplikacjach mobilnych i ciesz się z wysokiej pozycji w handlu elektronicznym! Postaw na nietuzinkowe rozwiązania!