Wpływ technologii mobilnych na e-commerce

Zmiany na rynku e-commerce spowodowane rozwojem nowych technologii oraz postępującej cyfryzacji w ostatnich latach zauważalnie kierują się w stronę mobilności. Współcześnie nie wyobrażamy sobie codzienności bez dostępu do smartfona z łączem internetowym i zainstalowanych na nim aplikacji mobilnych. Nastała era mobile, która bezpośrednio wpływa na dotychczasowy obraz branży e-commerce. Dla wielu sklepów internetowych jest to szansa na wykorzystanie technologicznego potencjału do rozwoju oraz reklamy swojej firmy. Przyjrzyjmy się zatem, jaką rolę odgrywają technologie mobilne w biznesie!

Technologie mobilne – definicja

Technologie mobilne to rozwiązanie wspierające handel elektroniczny, które skupia się przede wszystkim na tworzeniu innowacyjnych produktów, umożliwiających pozyskiwanie nowych klientów, wchodzenie z nimi w interakcję, budowanie silnej pozycji na rynku, czy też przedstawianie nowoczesnego wizerunku marki. Wszystko odbywa się przy wykorzystaniu nowych technologii, ze szczególnym naciskiem na urządzenia mobilne (smartfon, tablet), na które współczesne społeczeństwo pragnie przenosić czynności dotychczas wykonywane wyłącznie na urządzeniach stacjonarnych. Z jakiego powodu? Chodzi przede wszystkim o liczne zalety urządzeń mobilnych Zatem poznajmy je! Wśród głównych zalet technologii mobilnych warto zwrócić uwagę na:

  • bezpośredniość i wszechstronność – ludzie lubią być mobilni; współczesna technologia pozwala im korzystać z możliwości, jakie daje Internet wszędzie tam, gdzie tego potrzebują, jednocześnie pozostając w ciągłym ruchu,
  • szybki dostęp – aplikacje mobilne czy mobilne strony internetowe pozwalają szybko odnaleźć to, co w danej chwili jest najbardziej potrzebne,
  • możliwość szybkiego podłączenia – sieć mobilna charakteryzuje się niezwykle szybkim działaniem,
  • możliwość podtrzymywania kontaktu i szybkiej wymiany informacji,
  • zastosowanie technologii geolokalizacyjnej,
  • nośność danych,
  • możliwość personalizacji urządzenia pod własne potrzeby i preferencje.

Technologie mobilne dla przedsiębiorstw

Stosunkowo w bardzo krótkim czasie urządzenia mobilne stały się nieodłącznym elementem życia współczesnego pokolenia. To właśnie na urządzeniach mobilnych chcemy wykonywać jak najwięcej czynności, które ułatwiają codzienne funkcjonowanie (nauka, relaks, komunikacja, płatności i wiele, wiele innych). Właściciele biznesów e-commerce nie mogą przechodzić obojętnie obok tego faktu, jeżeli chcą, aby ich działalność była dostosowana do potrzeb nowej generacji. Dostosowywanie stron w Internecie pod mobile nie jest więc już wyłącznie indywidualnym wyborem, a koniecznością. Statystyki bowiem wyraźnie wskazują, że handel mobilny stanowi nowy kierunek rozwoju handlu elektronicznego, w którym to klienci chcą mieć możliwość dokonania zakupy w dowolnym momencie, dysponując jedynie urządzeniem mobilnym. Co więc w takiej sytuacji mogą zaproponować im sprzedawcy?

Technologia PWA, RWD AMP

Właściciele e-commerce w pierwszej kolejności powinni odpowiednio dostosować swoje sklepy do urządzeń mobilnych. Współczesna technologia pozwala zrobić to na kilka sposobów:

  • PWA (Proggresive Web Application) – czyli aplikacja łącząca cechy tradycyjnej przeglądarki internetowej oraz aplikacji mobilnej. Pozwala to klientom przeglądać zawartość bez konieczności instalowania aplikacji na urządzeniu – także w trybie offline.
  • AMP (Accelerated Mobile Pages) – czyli przyspieszone strony mobilne, które mają oficjalne wsparcie Google. Powstały w celu przyspieszenia procesu dostarczania treści na urządzeniach mobilnych, dzięki czemu strony szybciej się ładują, a użytkownicy chętniej na nich pozostają. To zaś finalnie może przyczynić się do zwiększenia prawdopodobieństwa sfinalizowania transakcji. Z perspektywy firm prowadzących sprzedaż online, istotna jest też poprawa wydajności serwerów.
  • RWD (Responsive Web Design) – czyli technologia umożliwiająca dostosowywanie widoku strony internetowej pod parametry urządzeń mobilnych (np. rozdzielczość ekranu). Zaletą tego rozwiązania jest dostępność danej strony pod jednym, konkretnym adresem webowym.

A może wersja mobilna strony?

W niektórych przypadkach właściciele wdrażający swoją firmę w m-commerce decydują się przygotować odrębną wersję strony dla urządzeń mobilnych oraz stacjonarnych. Służy do tego wersja mobilna strony, która zazwyczaj jest lżejsza i nieco okrojona względem tradycyjnej, ale przy tym komfortowa w użytkowaniu. Zapewnia szybsze ładowanie, a zatem i usprawnia proces przeglądania oferty. Właściciele sklepów internetowych muszą jednak pamiętać, że każda aktualizacja wersji strony musi być przeprowadzana także w wersji mobilnej.

5G i sztuczna inteligencja

Innowacyjne oblicze biznesu wymaga dostosowania prowadzonej działalności pod standardy nowoczesnej sieci komórkowej 5G. Z perspektywy użytkownika jest ona o wiele bardziej wydajna, co przekłada się na płynne działanie Internetu na urządzeniach mobilnych. Zapewni więc ona błyskawiczne przesyłanie danych, dzięki czemu wzrośnie satysfakcja konsumentów z dokonywanych zakupów, a tym samym zmniejszy się ryzyko porzucenia koszyka przed finalizacją transakcji. Drugim równie istotnym aspektem jest sztuczna inteligencja, czyli wykorzystanie maszyn i automatyzacji w celu zastąpienia ludzi przy wykonywaniu niektórych czynności. Potencjał sztucznej inteligencji w e-commerce przyczyni się do tego, że sprzedawcy będą mogli lepiej dopasowywać gamę usług pod preferencje klientów, poprzez zindywidualizowanie doświadczeń. Co więcej, każdy użytkownik zyska możliwość oglądania produktów za pomocą technologii 3D, co pomoże im podjąć decyzję zakupową. W końcu kupujący będą obsługiwani przez elektroniczne chatboty, dzięki czemu proces obsługi klienta zostanie usprawniony.

Transakcje bezgotówkowe

Kolejną dynamicznie rozwijającą się technologią, której znaczenia nie można bagatelizować, są transakcje bezgotówkowe. Z roku na rok drastycznie maleje liczba osób, które preferują płatności gotówką. Dlatego sklepy internetowe oferują użytkownikom możliwość opłacania zamówień w wybrany przez siebie sposób. Ogromną popularnością cieszy się płatność za pomocą szybkich przelewów, mobilnego BLIKa czy też mobilnej płatności kartą (Google i Apple Pay).

Jaki wpływ na zakupy w sklepach internetowych mają technologie mobilne?

Mobile to niezwykle waży kanał sprzedaży, który umożliwia właścicielom sklepów internetowych wzbudzanie pozytywnych doświadczeń u klientów. To zaś przyczynia się do wzrostu satysfakcji, a tym samym i zainteresowania oferowanymi produktami czy usługami. Nie da się zatem ukryć, że dobrze zaprojektowana aplikacja mobilna, czy też wersja strony dostosowana do użytkowników smartfonów, w konsekwencji może przyczynić się do rozwoju firmy, wróżąc jej sporty sukces sprzedażowy.

M-commerce przyszłością branży e-commerce?

W ostatnim czasie zwyczaje zakupowe klientów uległy znacznym zmianom, o czym świadczą choćby dane pozyskane z raportu „Omni-commerce. Kupuję wygodnie 2021”, przygotowanego przez Izbę Gospodarki Elektronicznej. Chcąc przystosować się pod preferencje współczesnego klienta, właściciele e-commerce powinni stale monitorować obowiązujące trendy oraz stosować się do prognoz na najbliższe lata. Co one zapowiadają? Przede wszystkim dalszy wzrost i rozwój technologii mobilnej. Coraz więcej transakcji będzie dokonywanych właśnie za pomocą urządzeń przenośnych – w końcu w żaden sposób nie ograniczają one użytkownika, pozwalając mu korzystać z sieci oraz robić zakupy wszędzie tam, gdzie tego potrzebuje! Handel mobilny jest więc czymś, w co warto zainwestować już teraz! Optymalizacja e-commerce pod m-commerce jest więc drogą najlepszą drogą do osiągnięcia sukcesu! Warto bowiem pamiętać, że branża handlu elektronicznego jest niezwykle konkurencyjna, przez co żaden przedsiębiorca nie może pozwolić sobie na najmniejszy błąd – a tym bardziej na pozostawanie w tyle, jeżeli chodzi o nowoczesne technologie. W tej branży liczy się przede wszystkim współpraca z klientami. Dlatego już teraz warto sięgnąć po mobile i na dobre dostosować się do zmian stylu życia i zachowań przeciętnego użytkownika. Dzięki temu wszystko stanie się szybkie, proste i przyjemne!