Kiedy automatyczne sortowanie paczek nie jest możliwe?

Podczas nadawania przesyłek kurierskich zazwyczaj nie zastanawiamy się, jaka droga czeka nasze paczki, nim trafią do odbiorcy. Z poszczególnymi etapami trasy warto jednak zapoznać się nie tyle po to, by zaspokoić ciekawość, ile po to, aby w trakcie nadania nie popełnić błędów, które mogą spowodować naliczenie dodatkowych opłat. Co w takim razie jest najważniejszym zadaniem? Otóż określenie, czy przesyłka to paczka sortowalna automatycznie, czy nie. Sprawdźmy zatem, co dokładnie warto wiedzieć na ten temat!

Jak wygląda droga przesyłki InPost?

Osoby korzystające z usług firm kurierskich niezwykle cenią sobie wygodę oraz szybkość realizacji zlecenia. Nie jest niczym nadzwyczajnym, że każdy klient chce, aby paczka jak najszybciej trafiła do niego lub – jeżeli to on jest nadawcą – do jego odbiorcy. Kurierzy i firmy kurierskie robią więc wszystko, aby sprostać tym potrzebom, doręczając do punktu docelowego nawet tysiące przesyłek, które codziennie trafiają w ręce odbiorców! Wszystko to w wyjątkowy szybkim czasie. Stąd też pojawia się jedno pytanie. Jak to jest możliwe, że pomimo różnych metod oraz lokalizacji nadania, czas transportu przesyłek zazwyczaj wynosi tylko jeden dzień? Jest na to tylko jedna odpowiedź. Odpowiednio przygotowany system logistyczny! Jak zatem wygląda droga, jaką musi przebyć Twoja paczka?

  1. Przygotowanie do nadania – w pierwszej kolejności nadawca musi przygotować paczkę do drogi. Co to znaczy? Otóż trzeba ją odpowiednio zapakować, zabezpieczyć oraz przygotować etykietę i nakleić ją w widocznym miejscu.
  2. Nadanie paczki – w następnym kroku przesyłkę należy nadać w wybrany sposób (w Paczkomacie InPost, w PaczkoPunkcie, poprzez zamówienie kuriera InPost na adres domowy lub firmowy).
  3. Odbiór paczki przez kuriera – z wybranego punktu paczkę odbiera kurier InPost i tak rozpoczna się jej droga do odbiorcy.
  4. Sortownia paczek – w następnej kolejności przesyłka trafi do Sortowni Głównej, gdzie zostanie przypisana do konkretnego transportu, by móc jak najszybciej wyruszyć pod wskazany adres.
  5. Przyjęcie przesyłki w oddziale InPost – kolejnym etapem na trasie paczki jest przyjęcie jej w oddziale docelowym, który znajduje się bardzo blisko miejsca dostawy. To właśnie stąd zostanie ona wydana kurierowi do bezpośredniego doręczenia.
  6. Wydanie do doręczenia i odbiór – na ostatecznym etapie kurier odbiera paczkę i transportuje ją prosto do odbiorcy lub wybranego przez niego punktu. Zadaniem odbiorcy jest już tylko odbiór przesyłki!

Sortowanie przesyłek – co warto wiedzieć?

Sortowanie paczek to jeden z najważniejszych etapów. Rzadko który klient zwraca na niego uwagę, jednak to tak naprawdę tam ważą się losy każdej przesyłki! Centralna sortownia przesyłek kurierskich to zazwyczaj wielkopowierzchniowa hala, zlokalizowana na obrzeżach dużych miast, która działa całodobowo. Równie ważną rolę co ludzie, odgrywają tam specjalnie przygotowane maszyny. Dzięki temu cały proces sortowania jest zautomatyzowany, co znacznie usprawnia pracę. Na czym dokładnie polega automatyzacja?

Jak sortowane są paczki?

Paczki przyjmowane w sortowni trafiają na automatyczny sorter, który rozdziela je między poszczególne terminale. Głównym wyznacznikiem podziału jest lokalizacja, co oznacza, iż każdy kurier odbiera z danego terminalu paczki, które są przyporządkowane do konkretnej strefy dostaw. W następnej kolejności jego zadaniem będzie realizacja transportu na określonym terenie. Dzięki temu, że sortowanie odbywa się przy użyciu najwyższej jakości sprzętu, cały proces przebiega sprawnie oraz niezwykle szybko, co finalnie przekłada się na błyskawiczny czas dostawy! Warto jednak pamiętać, że automatycznemu sortowaniu mogą podlegać wyłącznie paczki standardowe. Sprawdźmy zatem, co musisz wiedzieć, kiedy mamy do czynienia z paczką niestandardową!

Wysyłka paczek niestandardowych

W swojej ofercie firmy kurierskie oferują liczne usługi, dzięki którym klienci mogą zrealizować błyskawiczny transport dokładnie tego, czego potrzebują. W przypadku przesyłek standardowych nie ma większego problemu ani z jej zapakowaniem czy doręczeniem, ani z automatycznym sortowaniem. Paczka standardowa przyjmuje kształt prostopadłościanu lub sześcianu, którego wymiar najdłuższego boku nie może przekroczyć 120 cm, zaś suma wymiarów nie może być większa niż 220 cm. Inaczej będzie w przypadku paczek, które są uznawane za niesortowalne. W takiej sytuacji automatyczny proces nie wchodzi w grę, trzeba więc zastosować sortowanie ręczne. Zatem czym w praktyce jest paczka niestandardowa? Sprawdźmy!

Paczka niestandardowa – co to?

Paczki niestandardowe to takie, w których jeden z wymiarów przekracza 120 cm lub w których suma wymiarów (długość + szerokość + wysokość) przekracza 220 cm. Oprócz tego za przesyłki niestandardowe uznaje się również te:

  • o nieregularnych kształtach,
  • z wystającymi elementami,
  • o kształcie okrągłym, cylindrycznym lub owalnym.

Paczka gabarytowa 

Automatycznemu sortowaniu nie podlegają również paczki gabarytowe, które charakteryzują się małą wagą przy dużych wymiarach. W ich przypadku waga gabarytowa jest większa niż waga rzeczywista paczki. Wagę gabarytową oblicza się poprzez pomnożenie długości, szerokości i wysokości, a następnie podzielenie otrzymanego wyniku przez 6000. Maksymalna waga gabarytowa przesyłki nie może przekroczyć 70 kg (jeżeli tak się stanie, przesyłka jest traktowana jako paleta niestandardowa).

Paczka dłużycowa

Proces automatycznego sortowania nie obowiązuje też w przypadku paczek dłużycowych. Czym zatem jest paczka dłużycowa? To takie przesyłki, których długość najdłuższego boku przekracza 200 cm. Maksymalna waga rzeczywista takiej paczki nie może przekraczać 30 kg. Cenę paczki dłużycowej oblicza się poprzez naliczenie opłaty za każdy rozpoczęty metr długości powyżej 200 cm. Maksymalna długość paczki dłużycowej nie może przekroczyć 350 cm.

Paczka niesortowalna – czyli jaka?

Paczki niesortowalne to więc przede wszystkim te, które znacznie odbiegają od wymiarów i kształtów standardowych przesyłek, co uniemożliwia automatyczne sortowanie. Oprócz tego jednak istnieją też inne wyznaczniki, mogące przyczynić się do tego, że paczka zostanie zakwalifikowana jako niestandardowa. Może stać się tak, gdy:

  • paczka zapakowana została w inne opakowanie niż kartonowe pudełko w kształcie regularnego prostopadłościanu,
  • opakowanie zostało oznakowane nalepkami ostrzegawczymi (np. uwaga szkło),
  • przesyłka ma nierównomierny rozkład obciążenia,
  • paczka została owinięta folią na całej powierzchni, przez co nie porusza się swobodnie po taśmie sortera,
  • przesyłka została oklejona taśmą nie tylko na łączeniach.

Nieprawidłowo zapakowany towar oraz wymiary czy kształt paczki odbiegający od normy narzuconej przez przewoźnika w regulaminie, mogą przyczynić się do naliczenia dodatkowej opłaty za przesyłkę. Nieodpowiednie zapakowanie może też przyczynić się do tego, że paczka zostanie zatrzymana w magazynie lub (co gorsza!) uszkodzona w trakcie sortowania. Aby uniknąć podobnych sytuacji, warto więc zwrócić uwagę na wytyczne, jakie narzuca przewoźnik. Niezależnie od tego, czy nadajesz paczkę standardową, czy też niestandardową, zawsze możesz skorzystać z rozbudowanej oferty firmy kurierskiej InPost. Gwarantujemy, że zajmiemy się Twoją przesyłką najlepiej, jak potrafimy!