Pozytywne skutki rozwoju branży e-commerce

Branża e-commerce jest obecnie uznawana za jeden z najdynamiczniej rozwijających się sektorów rynkowych. Nie bez powodu. Społeczeństwo coraz chętniej korzysta z możliwości, jakie niesie ze sobą handel elektroniczny. Nie da się ukryć, że działalność branży e-commerce ma ogromny wpływ na różnorodne dziedziny rynku – w tym choćby transport czy logistykę. Jakich więc zalet można dopatrywać się w postępującym rozwoju rynku e-commerce?

Czym jest e-commerce?

Pojęcie e-commerce, czyli handel elektroniczny lub e-handel, odnosi się do szeregu działań, które są wykonywane w celu dokonania transakcji za pośrednictwem środków elektronicznych (np. strona internetowa lub aplikacja). W uproszczeniu dotyczy to zatem zakupu towaru lub usług, których płatność i dostawa ma miejsce poza obrębem fizycznej siedziby sklepu. Do najpopularniejszych form e-commerce należą oczywiście sklepy internetowe. Niemniej jednak pod pojęciem tym mogą funkcjonować również: bankowość elektroniczna, portale aukcyjne czy internetowe zakłady bukmacherskie.

Rozwój e-commerce. Jak obecnie wygląda sytuacja?

Na całym świecie handel elektroniczny rozwija się w bardzo dynamicznym tempie, co wpływa na całokształt światowych gospodarek. W 2020 roku wartość, jaką uzyskał polski rynek e-commerce, wyniosła 100 mld złotych! Co więcej, sprzedaż online miała aż 14 proc. udziału w sprzedaży detalicznej. Ostatnie lata zdecydowanie należą do zakupów online! Liczba osób, które decydują się skorzystać z oferty sklepów internetowych, zauważalnie wzrasta z roku na rok. W 2020 roku aż 85 proc. Polaków deklarowało, że często korzysta z możliwości handlu internetowego. Zgodnie z przewidywaniami zawartymi w raporcie „Rzeczywistość e-commerce z perspektywy sklepów internetowych”, opracowanym przez EACTIVE #wiemyjak do 2026 roku wartość polskiego rynku e-commerce wzrośnie aż do 162 mld złotych! Nie da się zatem ukryć, że popyt na elektroniczne usługi w najbliższym czasie będzie cieszył się jeszcze większym zainteresowaniem.

Rynek e-commerce a pandemia koronawirusa

Tendencja do robienia zakupów przez Internet szczególnie pogłębiła się w dobie pandemii COVID-19, kiedy to nakładane obostrzenia oraz odczuwalny strach przed zachorowaniem niejako wymuszały na klientach zamawianie produktów bezpośrednio do domów. Po tym czasie bardzo wielu z nich pozostało wiernym zakupom w Internecie, odkrywając potencjał, jakim niewątpliwie charakteryzuje się e-handel.

Rozwój branży e-commerce – pozytywne skutki

W dalszym ciągu ecommerce stanowi sektor, w którym bardzo wiele firm upatruje swojego sukcesu. Stąd też coraz więcej przedsiębiorców właśnie tutaj postanawia ulokować swój własny biznes. W dużej mierze związane jest to z chęcią sprostania potrzebom oraz wymaganiom, jakie prezentują współcześni klienci. To właśnie oni stanowią bowiem motor, który napędza całą machinę internetowej sprzedaży. Przyjrzyjmy się zatem pozytywnym skutkom, jakie ma prowadzenie działalności w przestrzeni sieci.

Możliwości dla przedsiębiorców

Świat Internetu otwiera przed przedsiębiorcami ogrom różnorodnych możliwości. Dzięki temu, że jest to branża, w której stosunkowo łatwo założyć i poprowadzić działalność, bardzo wielu z nich ma szansę po raz pierwszy zasmakować nowego, własnego biznesu. Co więcej, dla sprzedawcy, który do tej pory prowadził sprzedaż wyłącznie w formie stacjonarnej, często jest to okazja do rozszerzenia działalności o sferę online. Dzięki temu może on zaprezentować swoją ofertę szerszemu gronu klientów.

Automatyzacja procesów logistycznych

Rozwój e-commerce ma także bezpośredni wpływ na funkcjonowanie branży logistycznej. Nie da się ukryć, że w e-handlu logistyka odgrywa bardzo ważną rolę. To właśnie dzięki niej istnieje możliwość automatyzacji procesów dostawy zamówienia, czy transportu towarów do klientów. Wykorzystując nowoczesne technologie, można znacznie usprawnić drogę, jaką kupujący musi przejść, by złożyć zamówienie w sklepie internetowym. Automatyzacji mogą więc podlegać różnorodne procesy – począwszy od przyjmowania zleceń, poprzez księgowanie wpłat, aż po wysyłanie klientom informacji na temat aktualnych etapów dostawy.

Sprawniejsza obsługa klienta

Z automatyzacją procesów logistycznych bezpośrednio wiąże się także usprawnienie obsługi klienta. Przede wszystkim dotyczy to wcześniej wspomnianej drogi składania zamówienia, której forma często wpływa na decyzję zakupową, dotyczącą tego, czy finalnie zdecydują się oni nabyć pożądane produkty właśnie w tym konkretnym sklepie internetowym. Rozwój branży e-handlu sprawił również, że to konsumenci znajdują się w centrum zainteresowania, co potwierdza rosnące znaczenie customer experience. Dlatego to właśnie wokół ich potrzeb skupiony jest cały świat elektronicznego handlu. Działalność w sieci umożliwia pozostawanie z klientami w stałym kontakcie, który poprzez wykorzystanie Internetu jest sprawny i bezproblemowy.

Brak ograniczeń

Wśród pozytywnych skutków rozwoju branży e-commerce warto wymienić także brak ograniczeń czasowych, geograficznych czy sprzętowych. Współczesny konsument pragnie robić zakupy o każdej porze, w różnych okolicznościach oraz w preferowanej przez siebie formie. Dlatego tak ważne jest oferowanie sprzedaży na różnorodnych kanałach – czyli tak zwany omnichannel – oraz zapewnienie między nimi spójności. Z oferty sklepów internetowych korzystają bowiem klienci z całego świata, a sama sprzedaż odbywa się praktycznie bez przerwy. Nieograniczona dostępność jest korzystna zarówno dla kupujących, jak i sprzedawców.

Oszczędności

Dla wielu firm rozwój e-commerce przyniósł także oszczędności – nie tylko finansowe, ale i czasowe. Internetowy biznes pozwala bowiem znacznie ograniczyć koszty, związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Forma ta nie wymaga wynajmowania powierzchni fizycznej dla sklepu czy opłacania stanowisk dla pracowników. Stąd też rozwiązanie to jest chętnie wykorzystywane w wielu branżach. Proces automatyzacji działań w e-sklepie przyczynia się zaś do zaoszczędzenia czasu, który przedsiębiorca może przeznaczyć choćby na promowanie swojego biznesu w sieci.

Wzrost konkurencyjności

Rosnące znaczenie branży e-commerce przyczynia się również do wzrostu konkurencyjności. Co za tym idzie, chęć wybicia się ponad rywali oraz przyciągnięcia nowych klientów sprawia, że oferty przedsiębiorstw trudniących się handlem elektronicznym są korzystniejsze. Niewątpliwą zaletą dla klientów stają się więc niższe ceny za produkty oraz możliwość skorzystania z oferty dopasowanej do indywidualnych potrzeb (np. wybór sklepu, który oferuje preferowane metody płatności czy formy dostaw).

Wzrost sprzedaży

W końcu pozytywnym skutkiem rozwoju branży e-commerce jest wzrost sprzedaży. Rola Internetu w sprzedaży detalicznej odgrywa ogromną rolę – a według przewidywań będzie odgrywać jeszcze większą! To zaś przyczynia się do powstawania coraz to nowszych firm, a tym samym do postępującego rozwoju gospodarczego.

Jaka jest przyszłość e-commerce?

Powstanie e-commerce pozwoliło zupełnie inaczej spojrzeć na świat zakupów! Dzięki dynamicznie powstającym sklepom internetowym klienci mają dostęp do szybszej obsługi oraz większego wyboru towaru. Niewątpliwie rozwiązanie to jest dla nich niezwykle komfortowe, na czym korzystają również przedsiębiorcy, którzy postanowili spróbować swoich sił w branży e-commerce. Obecny handel internetowy skupia się przede wszystkim na użytkowniku, co sugeruje, że na dalszych etapach rozwoju niezwykle ważne może okazać się stosowanie rozwiązań, opartych o sztuczną inteligencję. Pandemia COVID-19 ukazała zaś, jak ważna jest sprzedaż bezkontaktowa. W ciągu najbliższych lat postęp branży e-commerce w dalszym ciągu będzie zauważalny gołym okiem. Współcześni przedsiębiorcy powinni jednak podążać za trendami, jakie dyktuje rynek. Szczególną uwagę warto zwrócić na wzrastającą rolę mobile commerce. W końcu to właśnie od tego zależy, czy działalność w Internecie zakończy się planowanym sukcesem!