Co zachęca klientów do dokonywania zakupów online?

Sprzedajesz online i zastanawiasz się, jak zyskiwać lojalnych kupujących? Chcesz wyprzedzić konkurencję i dynamicznie rozwijać swój biznes e-commerce? Nowych e-sklepów wciąż przybywa, co oznacza, że konsumenci mają bardzo duży wybór, a ich oczekiwania stają się coraz bardziej wygórowane. Aby sprzedaż utrzymywała się na wysokim poziomie, warto dodatkowo zachęcać klientów do zakupu, czyli do sfinalizowania transakcji. Wiele osób wrzuca produkty do wirtualnego koszyka, ale ostatecznie opuszcza stronę bez złożenia zamówienia. Dzieje się tak dlatego, że internauci lubią przeglądać różne oferty i porównywać ceny, ale nie zawsze są gotowi do ostatecznych zakupów. Surfując w sieci, nie trudno o rozproszenie uwagi, dlatego warto zachęcić klienta do kupienia towarów: dać mu bodziec do podjęcia działania. W jaki sposób to zrobić? Co trzeba wiedzieć? Jakie są tego koszty? Sprawdźmy!

Jak zachęcić klienta do zakupu w sklepie online? Skuteczne wskazówki dla branży e-commerce

Zamawianie produktów przez Internet bije w ostatnich latach rekordy popularności i nic nie wskazuje, żeby miało się to zmienić w ciągu następnych lat. Mimo tego, aby rozwijać biznes online musimy nieustannie wprowadzać ulepszenia i nowe rozwiązania, dzięki którym kupowanie w naszym sklepie stanie się prawdziwą przyjemnością. Nie wystarczy tylko pokazanie produktu, trzeba zachęcić kupujących do zakupu. Ale jak tego dokonać?

Trzeba pamiętać, że potencjalny klient nie ma możliwości zapoznania się z towarem na żywo – polega jedynie na opisie online i zdjęciach umieszczonych na stronie. Z tego powodu powinniśmy zrobić wszystko, żeby zakupy w sklepie internetowym przebiegały szybko, sprawnie i wygodnie. Poniżej prezentujemy kilka wskazówek, dzięki którym konsumenci szybciej zdecydują się na zakup:

  • możliwość kupowania bez konieczności zakładania konta: wymaganie rejestracji jest powszechną praktyką, ale warto dać kupującemu wybór. Nie każdy ma ochotę zakładać konto i wypełniać długie formularze. Zakupy bez logowania z pewnością przyczynią się do zmniejszenia porzuceń koszyka i zachęcą najbardziej zniecierpliwionych Internautów;
  • responsywność (dostosowanie witryny do urządzeń mobilnych) — bardzo duża liczba konsumentów odwiedza sklepy internetowe za pomocą swojego smartfona. Ten trend z pewnością będzie się rozwijał (wszystkim zależy, aby załatwić wszystko szybko i sprawnie), więc warto zadbać o to, żeby strona prawidłowo wyświetlała się na każdym urządzeniu — nie tylko na laptopie bądź komputerze. Nieczytelność, długie ładowanie, czy brak przejrzystych grafik odstraszy klientów;
  • szeroki wybór form płatności i dostawy — każdy z nas ma inne upodobania, jeśli chodzi o zapłatę za towary, a także formę dostarczenia przesyłki. Niektórzy wybierają przelew elektroniczny, a inni szukają opcji przesyłki za pobraniem. Weź pod uwagę różne upodobania odbiorców. To samo dotyczy dostawy zamówienia. Oprócz doręczenia kurierem pod wskazany adres zaproponuj Paczkomaty lub odbiór paczki w sklepie stacjonarnym;
  • czytelne menu – zadbajmy o to, aby klient nie miał problemów z poruszaniem się po stronie, sprawmy, żeby zakładki były dokładnie i intuicyjne,
  • dokładnie opisany asortyment i zachęcające zdjęcia — jeśli zależy Ci na zwiększaniu sprzedaży, zwróć szczególną uwagę na zakładki każdego produktu. Dokładnie zaprezentuj swój asortyment, tworząc wyczerpujące, ale też ciekawe opisy. Najlepiej w taki sposób, żeby odpowiedzieć na wszystkie ewentualne pytania konsumenta. Ponadto bardzo dużą rolę w przedstawianiu odgrywają zdjęcia — w końcu najłatwiej przyciągnąć uwagę użytkownika pięknymi, inspirującymi grafikami. Nie może ich zabraknąć w nowoczesnym sklepie internetowym,
  • zwrot towaru Paczkomatem – prosty zwrot z pewnością zachęci klientów do zakupów. W razie potrzeby będą wiedzieć, że istnieje możliwość zmiany decyzji i opcja wygodnego zwrotu.

Pozyskiwanie nowych klientów: zbuduj wiarygodność swojego sklepu internetowego

Wiele osób nadal obawia się kupowania przez Internet — mimo tak szybkiego rozwoju branży e-handlu. Dlaczego tak się dzieje? Chodzi po prostu o brak zaufania do sprzedawców na odległość. Konsument nie ma pewności, że otrzyma zamówiony towar i nie zostanie oszukany. Z tego powodu warto wprowadzać elementy budujące wiarygodność firmy. Dzięki temu zachęcimy odwiedzających naszą platformę do zrobienia bezpiecznych zakupów. Aby tego dokonać, wystarczy:

  • umieszczać opinie innych klientów pod produktami;
  • zabezpieczyć witrynę certyfikatem SSL i protokołem HTTPS;
  • aktywnie działać w mediach społecznościowych, regularnie publikując posty na profilach marki;
  • zachęcać kupujących do kontaktu z działem obsługi klienta w razie pytań lub jakichkolwiek wątpliwości, umieszczając dane kontaktowe w widocznym miejscu;
  • prowadzić sprzedaż również w innych kanałach;
  • rzetelnie opracować regulamin sklepu i przedstawić go w sposób zrozumiały dla każdego;
  • zaproponować klientom możliwość płatności za pobraniem — wówczas przelew elektroniczny z góry nie będzie koniecznością, a konsument zapłaci dopiero przy odbiorze zamówienia;
  • prowadzić firmowego bloga, który nie tylko dobrze wpłynie na pozycjonowanie strony w wynikach wyszukiwania, ale także pomoże Ci zbudować wizerunek eksperta w swojej branży. Pomocne i ciekawe treści zatrzymają klienta dłużej i zachęcą do zrobienia zakupów.

Na czym polega promowanie sklepu internetowego?

Jeśli zależy Ci na rozwijaniu firmy i zwiększaniu sprzedaży, nie możesz pominąć promocji swojej oferty. W końcu nawet najlepiej przygotowana strona internetowa nie przyniesie pożądanych rezultatów, gdy internauci nie będą wiedzieli o jej istnieniu. Dobrze przemyślane działania reklamowe skutecznie przyciągają uwagę odbiorców i uświadamiają im potrzeby, z których wcześniej nie zdawali sobie sprawy. Jak zachęcić klienta do zakupu poprzez promowanie sklepu? Mamy w zanadrzu kilka skutecznych pomysłów:

  • bądź obecny w mediach społecznościowych, ale tylko z opracowaną strategią — aby dotrzeć do nowej grupy konsumentów, musisz znajdować się tam, gdzie oni. Social media odgrywają znaczącą rolę we współczesnym marketingu i promocji, dlatego nie powinieneś ich ignorować. Warto jednak mieć na uwadze, że samo założenie profilu na Facebooku, czy Instagramie i publikowanie postów od czasu do czasu nie wystarczy. Potrzebujesz konkretnego planu komunikacji. Staraj się tworzyć wartościowe, ale też rozrywkowe posty, nie skupiając się wyłącznie na przedstawianiu produktów;
  • nawiąż współpracę z influencerami — gdy już działasz w mediach społecznościowych, możesz nie tylko pokusić się o płatne kampanie reklamowe, ale także promować swoją markę, współpracując z blogerami i innymi twórcami internetowymi, których często określa się mianem influencerów. Takie osoby zgromadziły wokół siebie zaangażowaną społeczność liczącą się z ich zdaniem. Mogą przetestować, a następnie zrecenzować dany produkt, przedstawiając go swoim widzom — dzięki temu dotrzesz do nowych odbiorców;
  • pozycjonowanie sklepów internetowych (SEO) — wysoka pozycja w wynikach wyszukiwania stało się celem każdego sprzedawcy. Pozycjonowanie od pewnego czasu nie jest już kwestią wyboru, a obowiązkiem, dzięki któremu zwiększamy ruch na stronie. To jednak długotrwały proces wymagający czasu i odpowiedniej strategii działań;
  • wysyłaj newsletter — zastanawiasz się, w jaki sposób przywiązać konsumenta do swojej marki? Zamiast skupiać się na ciągłym pozyskiwaniu nowych odbiorców, warto również zatroszczyć się o budowanie relacji z osobami, które już przynajmniej raz obdarzyły nas zaufaniem i sfinalizowały transakcję. Stwórz przydatny i ciekawy newsletter z najnowszymi promocjami, ciekawostkami, poradnikami, wskazówkami i ofertami specjalnymi, co zmotywuje odbiorcę do kolejnego zakupu.