Mobile commerce – co warto wiedzieć?

Urządzenia mobilne sprawiły, że społeczność może obecnie cieszyć się nieograniczonym dostępem do sieci niezależnie od tego, gdzie i kiedy się znajduje. Internet mobilny dostępny praktycznie na każdym smartfonie towarzyszy nam każdego dnia, ułatwiając codzienne funkcjonowanie oraz umożliwiając stałą komunikację z innymi ludźmi. Nie można przejść też obojętnie obok funkcji, jaką pełni w handlu elektronicznym. Co zatem warto wiedzieć na temat mobile commerce? Sprawdźmy!

Czym jest mobile commerce?

Pojęcie m-commerce (mobile commerce) to jeden z segmentów handlu elektronicznego, potocznie znanego jako e-commerce. Całość polega na zawieraniu transakcji poprzez Internet, które w przypadku e-handlu odbywają się z wykorzystaniem komputera stacjonarnego lub laptopa. M-commerce zaś uwzględnia dokonywanie zakupów z poziomu urządzeń mobilnych, czyli smartfonów czy tabletów. Według statystyk opracowanych przez serwis Statista handel mobilny cieszy się coraz większą popularnością. Pierwszy kwartał 2021 roku zdecydowanie należy do urządzeń mobilnych! Szacunkowo to właśnie one generowały aż 54,8 proc. globalnego ruchu online! Co więcej, analiza ostatnich lat pozwala wysunąć wniosek, że mamy do czynienia ze znaczną tendencją wzrostową w tym zakresie! Jaką więc przewagę ma m-commerce nad e-commerce?

E-commerce vs mobile commerce

Zakupy online cieszą się popularnością wśród potencjalnych klientów z bardzo wielu powodów. Przede wszystkim doceniają oni, że dzięki e-commerce mogą zaoszczędzić czas oraz zyskać natychmiastowy dostęp do towarów, których niekiedy na próżno szukać w ofercie sklepów stacjonarnych. Zazwyczaj od zakupu potrzebnych produktów dzieli ich wyłącznie kilka nieskomplikowanych kroków. Muszą jednak przebywać w pobliżu komputera z dostępem do Internetu. Zależność tę likwiduje m-commerce, oferując klientom nieograniczony dostęp do handlu internetowego! Kupowanie produktów przy użyciu urządzeń mobilnych sprawia, że klienci nie mają żadnych ograniczeń w realizowaniu transakcji. Przenośne sprzęty pozwalają bowiem dokonać tego o dogodnej porze, w wybranym przez siebie miejscu. W przypadku m-commerce proces zakupowy może odbywać się poprzez stronę internetową, której interfejs został dostosowany pod urządzenia mobilne (tak zwana strona mobilna) lub z poziomu aplikacji mobilnej dedykowanej dla sklepu internetowego.

Kto i co kupuje w m-commerce?

M-commerce jako stosunkowo młoda gałąź handlu elektronicznego największą popularnością cieszy się wśród młodych użytkowników, którzy dużo czasu spędzają na przeglądaniu Internetu właśnie za pomocą smartfonów. Zazwyczaj robią to nie tylko z domowego zacisza, ale też w trakcie podróży czy podczas czasu spędzanego poza domem. Według danych IGE użytkownicy urządzeń mobilnych najchętniej nabywają tą drogą produkty z kategorii: odzież, obuwie i dodatki (34 proc.), kosmetyki (33 proc.), dom (32 proc.) oraz RTV/AGD (30 proc.).

Aplikacje mobilne jako serce mobilnego handlu

Właściciele sklepów internetowych doskonale zdają sobie sprawę, że handel elektroniczny nie jest już wystarczającym rozwiązaniem. Aby przyciągać klientów, muszą zaoferować im rozbudowaną ofertę mobilną, czyli prowadzić sprzedaż także na kanale m-commerce. Z tego powodu wielu internetowych przedsiębiorców decyduje się na wdrożenie RDW, czyli tak zwanej strony responsywnej, której interfejs jest dostosowany do urządzeń mobilnych. Dzięki takiemu działaniu użytkownicy telefonów komórkowych zyskują dostęp do oferty w sklepie internetowym bez konieczności pobierania aplikacji. Czy jednak jest to najlepsze możliwe rozwiązanie? Zdecydowanie nie! Największego potencjału m-commerce upatruje się bowiem w zastosowaniu aplikacji mobilnych – to właśnie one stanowią centrum, wokół którego skupia się współczesny handel internetowy. W dużej mierze to, czy sklep internetowy zdecyduje się na jej wdrożenie, świadczy o jego profesjonalizmie i podejściu do potrzeb klientów – w końcu jest to narzędzie przeznaczone dla nich, by zaspokajać bieżące potrzeby. Aplikacja mobilna umożliwia:

  • wygodne przeglądanie oferty sklepu (poprzez wykorzystanie wyszukiwarki, opcji sortowania, filtrów, skanera kodów czy wishlisty),
  • składanie zamówień (w dalszej kolejności także obserwowanie etapów jego realizacji),
  • dokonywanie płatności online (za pośrednictwem preferowanych płatności internetowych i mobilnych),
  • przynależenie do programu lojalnościowego (aplikacja mobilna służy jako karta klienta do zbierania punktów, za które otrzymuje nagrody oraz zniżki),
  • kontakt z biurem obsługi.

Wdrażanie m-commerce w sklepie online. O co należy zadbać?

Analizując zalety, jakimi niewątpliwie charakteryzuje się mobile commerce, kwestią czasu jest, gdy prawie wszystkie sklepy internetowe zdecydują się na jego wdrażanie. Każdy, kto pragnie przygotować aplikację mobilną dla swoich klientów, powinien pamiętać o kilku istotnych elementach, których nie może w niej zabraknąć. Są to kolejno:

  • Wygodne i intuicyjne menu – które umożliwi sprawne poruszanie się po aplikacji,
  • Wyszukiwarka w dogodnym miejscu, zapewniająca wygodne sortowanie i filtrowanie – co ułatwi proces wyszukiwania pożądanych produktów,
  • Duże i widoczne przyciski – dzięki którym użytkownik znacznie skróci proces zakupowy,
  • Gesty mobilne – dzięki czemu nawigacja stanie się bardziej intuicyjna,
  • Wieloetapowa realizacja transakcji – ułatwiająca klientowi pozyskiwanie informacji oraz uzupełnianie danych,
  • Właściwe wykorzystanie przestrzeni – ze względu na niewielkie rozmiary urządzeń przenośnych, aplikacja sklepu nie może być przeładowana treścią.

Możliwości mobile commerce i dlaczego warto je wykorzystać?

M-commerce jako nieodłączna część e-commerce niewątpliwie stanowi przyszłość handlu internetowego. Nie jest jednak tak, że korzystają na tym wyłącznie klienci. W zamian za zaoferowanie wygodnej drogi do finalizacji zakupów, przedsiębiorca może liczyć na mniej porzuconych koszyków, wzrost sprzedaży w sklepie internetowym, pozyskiwanie nowych klientów czy lepszą konwersję. Ponadto takie działania wpływają na zadowolenie oraz lojalność konsumentów, co finalnie przyczynia się do budowania pozytywnego wizerunku marki. Oprócz tego jednak otrzymuje szereg dodatkowych, nowoczesnych możliwości. Jakich?

Promocja sklepu internetowego w m-commerce

M-commerce może stać się doskonałym sposobem na wypromowanie sklepu internetowego! Kanały mobilne są bowiem miejscem, w którym klienci najczęściej porównują ceny i oferty z różnorodnych sklepów, jak również sprawdzają dostępność towarów czy poszukują opinii o produktach, którymi są zainteresowani. Smartfon daje im również stały dostęp do serwisów społecznościowych – a jak dobrze wiadomo media społecznościowe są prawdziwą skarbnicą, jeżeli chodzi o reklamę e-sklepu!

Jak włączyć płatności mobilne?

Internetowe zakupy to oszczędność czasu, co jest zauważalne na każdym etapie realizacji zamówienia – także w trakcie dokonywania płatności! Obecnie w sklepach internetowych coraz częściej pojawia się opcja płatności mobilnych, w tym najpopularniejszego BLIKA oraz zyskujących na znaczeniu Google Pay i Apple Pay. Aby włączyć płatności mobilne, a tym samym udostępnić klientom jedną z najwygodniejszych form finalizowania transakcji, wystarczy dodać tę opcję pośród innych metod opłacania zamówień. Dla klienta zaś oznacza to wyłącznie konieczność zainstalowania aplikacji mobilnej banku na swoim urządzeniu przenośnym. Brzmi wygodnie? Bo takie właśnie jest!

Mobilne chatboty i zakupy głosowe

Nowoczesne rozwiązania oferowane przez m-commerce uwzględniają także kanały obsługi klienta. Obecnie zamiast personelu, można wykorzystać do tego chatboty, które zajmują się zautomatyzowaną komunikacją z klientami. Na wzrost ich popularności trzeba jednak jeszcze trochę poczekać! Podobnie wygląda sytuacja z asystentami głosowymi. Popularność Asystenta Google, Alexy czy Siri niewątpliwie wzrasta z roku na rok, jednak w dalszym ciągu nie są one aż tak bardzo rozpowszechnione w Polsce. Nie mniej coraz więcej słyszy się o tym, że niedługo za pośrednictwem asystenta będziemy dokonywać zakupów w sklepach internetowych. Z pewnością kolejne kroki ekspansji branży e-commerce skupią się na urządzeniach mobilnych. Jeżeli więc chcesz, aby każdy klient czuł się dobrze w Twoim sklepie online, być może warto zdecydować się na dedykowaną aplikację mobilną? Postaw na nowoczesność i spraw, by Twój biznes stał się bezkonkurencyjny!