Jak działa newsletter sklepów internetowych?

Sprzedając towary online, zależy nam na pozyskiwaniu nowych klientów, dzięki czemu zwiększamy sprzedaż i rozwijamy biznes. Obecnie na rynku e-commerce istnieje bardzo duża konkurencja, która stale się powiększa. Oznacza to, że aby odnieść sukces musimy się wyróżnić i zadbać o wysoki poziom satysfakcji kupujących. Marketingowcy prześcigają się w tworzeniu skutecznych planów na pozyskiwanie nowych odbiorców, wiedząc jednocześnie, że najcenniejsi są kupujący, którzy wracają po kolejne produkty. Jak budować zaangażowaną bazę konsumentów i przypominać o ofercie sklepu, kusząc promocjami? Metod z pewnością można wymienić wiele, ale istnieje jedna wciąż bardzo skuteczna, mianowicie: newsletter w sklepie internetowym, czyli świetne narzędzie służące do komunikacji z klientami. Jak działa? Co koniecznie musimy wiedzieć o wysyłce newslettera, żeby nasze działania okazały się skuteczne? Za chwilę poznasz odpowiedzi na wszystkie nurtujące pytania!

Czym jest newsletter w e-commerce?

Newsletter to po prostu wiadomość e-mail wysyłana regularnie do subskrybentów. Służy przede wszystkim do pozostania w kontakcie z odbiorcami, aby informować ich o nowych promocjach, zniżkach, wpisach na firmowym blogu, zmianach, czy nowych produktach. W ten sposób przypominamy konsumentom naszego sklepu internetowego o istnieniu, motywujemy do zrobienia zakupów, budujemy trwałe relacje, dzięki czemu odbiorcy ufają naszej marce. Ponadto zawsze wiedzą, co się dzieje.

Warto wiedzieć, że newsletter powinien mieć stały szablon — najlepiej podobny do strony internetowej sklepu, gdyż od razu może kojarzyć się z firmą. W ten sposób tworzymy także odpowiednią identyfikację wizualną. Gdy mamy już gotowy szablon, to wpisujemy za każdym razem nową treść, zostawiając raz ustaloną estetykę, co jest również bardzo praktyczne i mniej czasochłonne. Trzeba też pamiętać, żeby wiadomość zawsze była atrakcyjna dla klientów. Nie chodzi o to, żeby nieustannie namawiać do odwiedzenia witryny i dokonania zakupu. Skuteczny newsletter daje odbiorcom wartość. Znajdziemy w nim treści premium, czyli takie, które nie widnieją na stronie sklepu: nie są dostępne dla wszystkich, a przeznaczone wyłącznie dla osób zapisanych do newslettera. Wysyłki wiadomości powinny odbywać się systematycznie. Najlepiej organizować je cyklicznie, zawsze jednego konkretnego dnia, np. we wtorek o tej samej godzinie, np. o 15:00.

Sklep internetowy – czy subskrypcja newslettera jest płatna?

Aby konsumenci mogli otrzymywać wiadomości mailowe w formie newslettera ze sklepu internetowego, muszą wyrazić na to zgodę i chęć poprzez zapisanie się na listę mailingową. Podają wówczas swój adres e-mail i nazwę użytkownika. Subskrypcja w sklepach e-commerce jest darmowa. Nie powinniśmy narażać klienta na dodatkowe koszty, co z pewnością zniechęciłoby go do otrzymywania dalszych newsletterów. W końcu to nam zależy na tym, żeby komunikować się z konsumentami poprzez maila i podnosić wskaźniki sprzedaży naszych produktów.

Jak przygotować skuteczny newsletter w e-commerce?

Na powodzenie przygotowywanych newsletterów wpływa wiele czynników. Przede wszystkim newsletter musi zawierać ciekawe i czytelne informacje — takie, które przyciągną uwagę. Nie może zabraknąć w nim promocji i specjalnych rabatów tylko dla subskrybentów. Bardzo ważny okaże się interesujący tytuł, a także oprawa wizualna ciesząca oko, responsywność (dostosowanie newslettera do wyświetlania na urządzeniach mobilnych) oraz zastosowanie wezwania do działania: CTA (Call To Action). Oczywiście newsletter musi być dostosowany do konkretnej grupy docelowej. Z tego względu powinniśmy bardzo dobrze poznać klientów sklepu: przeanalizować, kto najczęściej robi u nas zakupy online. Podstawowe informacje dotyczące wieku, płci, miejsca zamieszkania, zainteresowań okażą się bardzo pomocne w projektowaniu newslettera. Pamiętaj, żeby nie wysyłać wiadomości zbyt często i nie spamować skrzynki odbiorców. Wówczas łatwo ich zniechęcisz, osiągając skutek odwrotny do zamierzonego: Twój sklep na pewno nie zostanie dobrze zapamiętany. Zastanów się, jakie informacje chcesz przekazać klientom. Dobrze przemyśl główne cele wysyłki newslettera. Czy najbardziej zależy Ci na pozyskiwaniu nowych klientów, a może zamierzasz lepiej zatroszczyć się o obecnych? Postaraj się oprócz promocji i rabatów dawać odbiorcom przydatne, pomocne treści, np. w formie e-booków, które rozwiązują konkretny problem. W stopce wiadomości umieść dane kontaktowe swojego sklepu internetowego: imię i nazwisko, adres siedziby, NIP, REGON, kontakt, adres witryny, a także: informacje o Administratorze Danych Osobowych, przydatne linki, informację o przetwarzaniu danych osobowych oraz podstawę prawną, a także odnośniki do mediów społecznościowych. Poinformuj klienta o tym, że w każdej chwili może zrezygnować z subskrypcji. W ten sposób zyskasz jego zaufanie.

Jak przygotować formularz zapisu do newslettera sklepów internetowych?

Nawet najlepszy i najbardziej oryginalny newsletter na nic się nie zda, jeśli nikt nie zapisze się do jego subskrypcji. Powinniśmy więc zachęcić klientów do zapisu i poinformować o takiej możliwości. Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na miejsce, w którym informujemy o newsletterze. Formularz najczęściej umieszcza się w górnej lub dolnej części strony, a użytkownik ma do niego swobodny dostęp. Wielu sprzedawców korzysta również z tak zwanych pop-upów, czyli wyskakujących okienek. W ten sposób od razu zyskujemy uwagę odwiedzającego. Trzeba tylko uważać, żeby nie przeszkadzać klientom w przeglądaniu strony. Z tego powodu daj odbiorcom kilka sekund na zapoznanie się z ofertą i dodaj widoczną opcję zamknięcia okienka. Jeśli zależy Ci na budowaniu listy mailingowej, przyłóż się do stworzenia atrakcyjnego nagłówka formularza. Standardowe „zapisz się do newslettera” może nie być przekonującym komunikatem. Zamiast tego poinformuj klientów, czego mogą się spodziewać: jakie tematy będą poruszane w wiadomościach. Staraj się unikać oficjalnego, formalnego języka, który tworzy niepotrzebny dystans.

Skuteczny newsletter – dostosuj charakter wiadomości do subskrybentów

Tworząc newsletter sklepu, warto przeanalizować różne formy przekazywania treści. Chcemy przecież, żeby wiadomości były atrakcyjne dla odbiorców. Tylko wówczas uda nam się zbudować dużą bazę subskrybentów, dzięki czemu osiągniemy zamierzone cele: sprzedażowe, marketingowe lub wizerunkowe i trafimy do serca klienta. Poniżej przedstawiamy kilka przykładów formatów treści:

  • poradniki: z jakimi problemami zmagają się klienci? Czy potrafią dobrze użytkować produkt z Twojego sklepu? Jakie pytania najczęściej zadają? Odpowiedz na nie, przygotowując praktyczny poradnik, dzięki któremu wniesiesz realną wartość do życia odbiorców i sprawisz, że znacznie częściej i chętniej zajrzą na Twoją stronę WWW;
  • promocje: newsletter świetnie sprawdzi się do informowania o rozmaitych obniżkach, rabatach i wyprzedażach. Atrakcyjne akcje promocyjne będą dodatkowym bodźcem motywującym do natychmiastowej finalizacji transakcji. Pamiętaj jednak, żeby nie wykorzystywać newslettera wyłącznie do informowania o najnowszych promocjach. Takie działania w dłuższej perspektywie nie przyniosą upragnionych rezultatów. Miej na uwadze, że konsumenci dostają wiadomości z rabatami również z innych sklepów internetowych;
  • informacyjne: na bieżąco informuj kupujących o rozszerzaniu oferty, nowych produktach, zdobyciu certyfikatu, kolejnych opcjach dostawy, czy organizacji konkursów. Dzięki temu poczują się częścią Twojej społeczności: z pewnością zyskasz w ich oczach jeszcze więcej sympatii;
  • upominkowe: od czasu do czasu dodatkowo nagradzaj klientów za wybór Twojego sklepu internetowego spersonalizowaną niespodzianką, np. darmową dostawą, możliwością przetestowania wybranego produktu z asortymentu lub zniżką na urodziny.

Mamy nadzieję, że już teraz przygotowanie newslettera będzie dla Ciebie proste, a Twoi klienci będą na bieżąco z nowościami i promocjami w Twoim sklepie internetowym.