Jakich danych do wysyłki potrzebują sklepy internetowe?

Lubisz nabywać nowe produkty online, a może wciąż zastanawiasz się nad pierwszymi zakupami online? Branża e-commerce zyskuje coraz większą popularność, ale czy zamawianie towarów elektronicznie na pewno jest w 100% bezpieczne? Kupując w sklepie internetowym, nie unikniemy podawania swoich danych osobowych potrzebnych do realizacji zamówienia. W końcu paczka musi zostać dostarczona pod konkretny adres i jest przeznaczona dla określonej osoby. Niektórzy mają więc wątpliwości: czy podawanie tego rodzaju informacji nie narusza prywatności? Warto wiedzieć, że obowiązkiem sprzedawcy jest zbieranie wyłącznie tych danych, które są niezbędne do przeprowadzenia sprzedaży, a także musi się skupić na jej ochronie. Jeśli mamy do czynienia z rzetelnym, uczciwym i godnym zaufania sklepem internetowym, nie musimy się martwić o bezpieczeństwo transakcji. Zatem co powinniśmy wiedzieć o ochronie danych osobowych? Jakie są zasady ich przetwarzania? A także jak kupować przez Internet, żeby nie narazić się na niebezpieczeństwa czyhające w sieci?

Dane potrzebne do wysyłki paczki w e-commerce: co musi podać klient, żeby zamówić produkty?

Robienie zakupów bez wychodzenia z domu jeszcze kilkanaście lat temu było wyłącznie nieosiągalnym marzeniem. Nikt nie mógłby się wówczas spodziewać, że oblicze handlu aż tak bardzo się zmieni. Teraz sklep nie kojarzy się jedynie z koniecznością udania się do galerii, ale także z możliwością wygodnego zamawiania produktów bez wychodzenia z domu. Jeśli chcemy kupić dowolne towary online, na etapie finalizowania transakcji, musimy podać kilka niezbędnych danych osobowych, do których należą:

  • imię i nazwisko,
  • adres dostawy produktów,
  • dane kontaktowe (najczęściej numer telefonu i adres e-mail),
  • ewentualnie numer NIP w przypadku zamówień na firmę.

Pamiętaj jednak, że sklep internetowy powinien wymagać od swoich klientów podawania wyłącznie danych potrzebnych do realizacji usługi. Nie może pytać o inne, dodatkowe informacje, co byłoby wyraźnym naruszeniem prywatności konsumentów. Jeśli sprzedawca chce wysyłać Ci powiadomienia o nowych ofertach specjalnych lub broszury marketingowe, potrzebuje na to Twojej zgody. Musi być ona dobrowolna, świadoma i jednoznaczna. Przed dokonaniem zakupu w wybranym sklepie internetowym zawsze warto sprawdzić regulamin: w tym również klauzulę RODO. W przypadku, gdy jakiś aspekt budzi nasze wątpliwości, polecamy napisać wiadomość do sprzedawcy lub po prostu zrobić zakupy w innym sklepie — bez niepotrzebnego ryzyka.

Jak bezpiecznie kupować w Internecie?

Przeglądając strony internetowe i decydując się na nabycie towarów, nie musimy obawiać się niebezpieczeństwa. Zasada jest prosta: wystarczy wybierać wiarygodne, sprawdzone źródła, nie tracąc czujności. Czasem od razu możemy zauważyć, że sklep internetowy nie zasługuje na nasze zainteresowanie, chociażby przez przestarzałą, nieestetyczną witrynę i słabą prezentację towarów. Konkurencja w branży e-handlu jest bardzo duża i stale rośnie, dlatego firmy prześcigają się w pomysłach, jak przyciągnąć nowych klientów. Wprowadzają więc rozmaite udogodnienia w zakresie swojej witryny, tak aby zakupy przebiegały w sposób szybki i przyjemny. Dla profesjonalnych sprzedawców budowa sklepu internetowego nie jest wyłącznie jednorazową inwestycją. Doskonale zdają sobie bowiem sprawę z zachodzących zmian i upodobań kupujących. Stawiają na rozwój i satysfakcję odbiorców, dlatego nieestetyczne strony lepiej omijać szerokim łukiem.

Na co jeszcze zwracać uwagę przed dokonaniem zakupu w Internecie, żeby nie narazić się na niepotrzebne niebezpieczeństwo? Poniżej przedstawiamy kilka praktycznych wskazówek:

  • zawsze sprawdzaj wiarygodność firmy: zanim złożysz zamówienie, zweryfikuj autentyczność sklepu. To najlepszy sposób na bezpieczne zakupy. Sprawdź, czy na stronie znajdują się następujące dane: NIP, REGON, VAT lub KRS, adres siedziby, numer telefonu, e-mail. Poszukaj opinii o danej marce w sieci. Jeśli znajdziesz wyłącznie pozytywne komentarze lub nie dotrzesz do żadnych recenzji, zrezygnuj z zakupów;
  • zwracaj uwagę na certyfikaty: specjalne oznaczenia dla sklepów online nie są wyłącznie zachętą i chwytem marketingowym. Ich obecność oznacza wysoką jakość usług, profesjonalizm i dbałość o klienta. Najczęściej spotkasz je na dole strony — powinny być podlinkowane. Do najpopularniejszych certyfikatów należą: Trusted Shops, Laur Konsumenta, Rzetelna Firma, Dobra Marka, Euro Label, Słucham Swoich Klientów. Rzetelni sprzedawcy dbają też o to, żeby samo korzystanie z witryny było bezpieczne, np. stosując certyfikat SSL. Pozwala on chronić dane przesyłane przez konsumentów. Tego rodzaju zabezpieczenie szyfruje informacje użytkownika podawane, np. poprzez formularz. Skąd wiadomo, że sklep posiada certyfikat SSL? Wystarczy spojrzeć na adres witryny, wówczas zamiast oznaczenia „http” pojawia się oznaczenie „https” oraz znaczek kłódki;
  • wybieraj bezpieczne metody płatności: w przypadku zakupów w sklepie internetowym przeważnie obawiamy się o przelewanie środków pieniężnych. Nie mamy przecież pewności, że po zapłacie otrzymamy zamówienie. W celu ochrony swojego portfela podczas kupowania online korzystaj wyłącznie z bezpiecznych metod płatności gwarantujących dodatkowe procedury zabezpieczające. Jeśli zamawiasz w danym sklepie po raz pierwszy i masz do wyboru przesyłkę za pobraniem, zdecyduj się na tę opcję — za towar zapłacisz kurierowi, gdy przywiezie paczkę.

Prowadzenie sklepu – jak zarządzać danymi osobowymi klientów?

Podczas prowadzenia sklepu internetowego przedsiębiorca zajmuje się nie tylko poszerzaniem oferty i działaniami promocyjnymi — ma również ściśle określone obowiązki wobec przetwarzania i przechowywania danych osobowych swoich klientów. Oto one:

  • prawo dostępu: w każdej chwili możemy zażądać wglądu do informacji, które nas dotyczą i znajdują się na serwerze sklepu internetowego. To samo dotyczy celów przetwarzania danych oraz odbiorców, którym ewentualnie mogą zostać one udostępnione;
  • prawo do sprostowania: klient zawsze ma możliwość skorygowania danych, jeśli wkradł się do nich błąd;
  • prawo do bycia zapomnianym: administrator musi usunąć nasze dane osobowe, jeśli: nie są dłużej potrzebne do realizacji określonego celu, były przetwarzane niezgodnie z prawem lub chcemy cofnąć naszą zgodę na ich dalsze przechowywanie.

Warto wiedzieć, że RODO nakłada na sprzedawców surowe wymagania w zakresie ochrony danych osobowych. Przede wszystkim muszą oni wykorzystywać wyłącznie sprawdzone systemy informatyczne spełniające najwyższe wymogi bezpieczeństwa. Również dostęp do informacji o klientach jest chroniony — otrzymują go jedynie pracownicy zaangażowani w proces realizacji zamówienia, a także firma kurierska doręczająca przesyłkę. Mamy nadzieje, że od teraz zasady przetwarzania danych oraz zarządzenie nimi nie będą już dla nikogo tajemnicą.