Współcześnie większość rzeczy, które jeszcze do niedawna moglibyśmy załatwić wyłącznie poprzez samodzielne udanie się w wyznaczone miejsce, realizujemy bez wychodzenia z domu – z poziomu urządzeń elektronicznych. Coraz chętniej porzucamy jednak komputery stacjonarne czy nowoczesne laptopy na rzecz telefonów komórkowych. Z tego też względu wzrasta popularność części handlu internetowego, zwanego m-commerce. Czym jest i co go charakteryzuje, a także na czym poleca m-commerce? Sprawdź w dalszej części tekstu!

Rodzaje handlu elektronicznego

Postęp technologiczny sprawia, że od dłuższego czasu użytkownicy w sieci mogą cieszyć się nieograniczonym dostępem do sklepów internetowych. Dzięki temu klienci zyskują możliwość realizowania zakupów z dowolnego miejsca na świecie, o dogodnej porze dnia lub nocy. Użytkownicy sieci doceniają także to, że sprzedawcy dają im szansę na dogłębne zastanowienie się nad asortymentem sklepu, jeszcze przed złożeniem w nim zamówienia. Jak wynika z raportów dla e-commerce w Polsce, corocznie przeprowadzanych przez firmę Gemius, powyższe powody coraz częściej determinują decyzje o porzuceniu standardowej formy sprzedaży na rzecz elektronicznego handlu. Według pozyskanych danych już ponad połowa użytkowników Internetu nagminnie korzysta z tej innowacyjnej możliwości. Prężny rozwój branży e-commerce, czyli handlu elektronicznego, jest nastawiony przede wszystkim na spełnianie wymogów oraz realizowanie bieżących potrzeb konsumentów, a także wsparciu i dyspozycyjności. Nie da się przejść obojętnie obok faktu, że coraz więcej osób preferuje korzystanie ze sklepu internetowego za pomocą urządzeń mobilnych (np. w samochodzie, podczas oglądania filmu lub czekania w kolejce). To właśnie z myślą o takich osobach z e-commerce zostało wyodrębnione m-commerce. Czym różnią się od siebie te dwie rzeczy?

E-commerce a m-commerce – co je dzieli, a co łączy?

Na wstępie warto zaznaczyć, iż pojęcie m-commerce nie jest w stanie funkcjonować bez pojęcia e-commerce. Dlatego też, aby zdefiniować, czym jest pierwsze z nich, na początku istotne jest wyjaśnienie tego drugiego. E-commerce, w spolszczonej wersji znane jako handel elektroniczny, to elektroniczna gospodarka, zrzeszająca w sobie wszelkiego rodzaju transakcje biznesowe, które odbywają się za pośrednictwem Internetu. Do najpopularniejszej formy e-commerce należą oczywiście sklepy internetowe. Mianem electronic commerce określa się szereg różnorodnych działań, wykonywanych w celu zrealizowania transakcji za pomocą elektronicznych środków – jak choćby strona internetowa czy aplikacja mobilna. W tym miejscu można zatem płynnie przejść do drugiego pojęcia, czyli m-commerce. Mobile commerce odnosi się bowiem do wszystkich elektronicznych transakcji klienta, które są dokonywane na urządzeniach mobilnych. M-commerce stanowi więc jeden z elementów składowych wcześniej wspomnianego e-commerce. Czym dokładnie jest i co go charakteryzuje?

M-commerce – definicja

Według definicji m-commerce to jedna z gałęzi handlu elektronicznego zakładająca korzystanie ze sklepów internetowych, a następnie obsługę transakcji składanego zamówienia z wykorzystaniem urządzeń mobilnych – czyli smartfonu, tabletu czy kieszonkowego komputera. Z roku na rok zauważalna stała się bowiem tendencja do realizowania zakupów właśnie za ich pomocą. Dowodzą tego raporty Gemius, według których aż 60 proc. użytkowników przyznaje, iż choć raz zdarzyło im się dokonać płatności ze swojego smartfonu. Trudno zatem nie zauważyć, że m-commerce to niezwykle rozwojowy segment e-handlu, który z roku na rok będzie przyciągał jeszcze większą ilość klientów. Tym samym właściciele sklepów internetowych nie powinni bagatelizować jego nadrzędnej roli. Z pewnością za tym sposobem przemawia wygoda oraz oszczędność czasu. Nie da się bowiem nie zauważyć, iż obecnie telefony komórkowe towarzyszą nam na każdym kroku. Dostęp do usług sklepu internetowego oraz sprzedaż mobilna są zatem jednymi z najchętniej wykorzystywanych możliwości przez użytkowników smartfonów. Jednak mobile commerce cieszy się popularnością nie tylko w branży handlowej. Swoje zastosowanie znalazł przede wszystkim w branży finansowej, w której to zawiera się internetowa bankowość, usługi maklerskie, a także cyfrowe portfele. Obecnie każdy użytkownik smartfonu może swobodnie wykonać przelew, sprawdzić stan konta lub etap realizacji dokonanej przez siebie transakcji, logując się na stronie internetowej banku lub korzystając z aplikacji mobilnej, dostosowanej do urządzenia, którego jest posiadaczem. Nie zapominajmy też o zwiększonej aktywności aplikacji kurierskiej, za sprawą, której możemy wysyłać i odbierać przesyłki. Wzrasta także popularność aplikacji do zamawiania artykułów spożywczych. Coraz więcej osób stawia na wygodne rozwiązania, a zainteresowanie m-commerce jest tego idealnym dowodem.

Przyszłość i możliwości m-commerce

Niewątpliwie m-commerce ma przed sobą świetlaną przyszłość. Świadczy o tym przede wszystkim fakt, że urządzenia mobilne stały się przedłużeniem naszych zmysłów, przez co stanowią nieodzowną część naszego codziennego funkcjonowania. Jednak jest to stosunkowo nowa tendencja, z którą w dalszym ciągu muszą mierzyć się najwięksi znawcy technologicznych rozwiązań. Aby bowiem cały proces zakupu produktów odbywał się w sposób intuicyjny, tym samym przynosząc klientowi strony satysfakcję oraz zadowolenie, potrzebne jest dostosowanie handlu pod wymogi sprzedaży mobilnej. Przede wszystkim kwestia ta związana jest z interfejsem. W przypadku obsługi transakcji na urządzeniach mobilnych mamy bowiem do czynienia z o wiele mniejszym ekranem, aniżeli w przypadku standardowego komputera. Z tego względu należy zadbać, aby menu aplikacji czy sam interfejs strony sklepu internetowego był czytelny dla konsumenta. Warto pamiętać również, że nie zawsze urządzenia mobilne są wygodne w dokonywaniu zakupów. Najbardziej problematyczną kwestię stanowi wypełnianie formularzy, czy poruszanie się między podstronami. W przypadku mobile commerce należy zadbać również o to, by strony na urządzeniach mobilnych nie ładowały się zbyt długo. Jeżeli w witrynie nagminnie występują problemy związane z przeglądaniem produktów, dokonaniem płatności czy finalizacją sprzedaży, warto pomyśleć o utworzeniu dedykowanej aplikacji na urządzenia mobilne. Być może to właśnie ona będzie sposobem na przyciągnięcie klientów do firmy i zachęcenie ich, by to właśnie w niej dokonali zakupu.

Handel internetowy – wady i zalety

Jak każda kwestia, także i handel internetowy ma swoje wady i zalety. Z pewnością jednak przyzwyczajenie do nowoczesnych technologii oraz stale postępujące działania w tym zakresie sprawiły, iż klienci o wiele bardziej doceniają atuty takiego rozwiązania. Oprócz wcześniej wspomnianej wygody, oszczędności czasu czy możliwości namysłu przed dokonaniem zakupu, zaletą e-handlu z pewnością jest także dostęp do szerszej oferty asortymentu, anonimowość czy łatwy dostęp do szczegółowych informacji na temat nabywanego produktu. Nic zatem dziwnego, iż obecnie e-commerce – oraz jego nieodzowna część w postaci m-commerce – stały się najchętniej wybieranym kanałem sprzedaży. Jednak w dalszym ciągu można dopatrywać się wad, płynących z takiego rozwiązania. Jedną z podstawowych niewątpliwie jest brak możliwości wcześniejszego zapoznania się z kupowanym produktem – szczegółowa analiza jego cech jest możliwa dopiero wtedy, gdy dokonamy płatności, a kurier przywiezie nam zamówiony towar. Pod tym względem bardzo łatwo ulec też nieprzewidzianemu oszustwu, dlatego najlepiej korzystać wyłącznie z ofert zaufanych i sprawdzonych sklepów internetowych. Bardzo wiele osób podkreśla również brak zaufania do handlu elektronicznego, obawiając się o bezpieczeństwo swoich danych. Również i w tym wypadku niezwykle ważna jest ostrożność oraz korzystanie wyłącznie ze sprawdzonych i polecanych stron oraz aplikacji mobilnych. Warto zdawać sobie sprawę, że mobile commerce to rozwiązanie, które w najbliższym czasie nie odejdzie w zapomnienie, prędzej zyska na wartości. Może więc najwyższy czas zapoznać się z jego możliwościami? Postaw na wygodne rozwiązania dla klienta i Twojej firmy!