Jakie dane są potrzebne, aby robić zakupy w sieci?

Tegoroczny raport Gemius dla e-commerce w Polsce 2021 jasno pokazuje, że grono zwolenników zakupów online zwiększa się z roku na rok! Obecnie czynne korzystanie ze sklepu internetowego deklaruje przeszło 77 proc. użytkowników Internetu! Odsetek kupujących Polaków wzrósł aż o 4 punkty procentowe (w stosunku do ubiegłego roku). Mimo to w dalszym ciągu znajdą się wśród nich osoby, które nieufnie podchodzą do tej formy nabywania produktów. Argumentem przemawiającym za słusznością ich stanowiska jest niechęć do podawania danych w Internecie. Co zatem warto wiedzieć na ten temat, aby bezpiecznie kupować przez Internet? Wszystkiego dowiesz się razem z nami!

Czy zakupy przez Internet są bezpieczne?

Zakupy przez Internet to forma sprzedaży preferowana przez coraz liczniejsze grono klientów. Obecnie wśród najchętniej kupowanych produktów znajdują się nie tylko odzież czy sprzęty RTV i AGD, ale także kosmetyki oraz żywność. Na odnotowany w ostatnim czasie wzrost popularności zakupów online bezpośredni wpływ wywarła pandemia COVID-19, która niejako zmusiła klientów do nabywania produktów prosto ze sklepów internetowych. Wśród potencjalnych zainteresowanych nie brakuje jednak osób, które robienie zakupów w Internecie traktują w sceptyczny sposób. Poddają oni bowiem w wątpliwość bezpieczeństwo całej procedury. Bo choć kupowanie w sieci jest niebywale proste, wiąże się z koniecznością podawania danych, które nie zawsze klienci chętnie zdradzają. Czy zatem bezpieczne zakupy w sieci są w ogóle możliwe?

Zakupy w sieci i prawa e-konsumenta

Zdecydowanie tak! Każdy klient jest objęty specjalną ochroną, którą zapewniają mu prawa konsumenta, zawarte w treści regulaminu sklepu. Na jego podstawie sprzedawcę obowiązuje przestrzeganie przepisów RODO, zaś samemu kupującemu przysługuje choćby prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od otrzymania zamówienia. Dokument ten minimalizuje też ryzyko oszustwa w Internecie, jednocześnie dostarczając w ręce konsumenta narzędzie, które w razie problemów pozwoli mu dowodzić swoich racji. Obowiązkiem sprzedawcy jest przestrzeganie praw konsumenta, a wszelkie odstępstwa od tej normy są surowo karane. Dodatkową ochronę w trakcie robienia zakupów w sklepie internetowym zapewniają zabezpieczenia transakcji, stosowane przez banki. Teraz, aby opłacić swoje zamówienie, niezbędna jest podwójna weryfikacja, co chroni dane i fundusze konsumenta przed ewentualnym wyciekiem. Oprócz tego jednak bezpieczeństwo zakupów online w dużej mierze zależy od zachowania konsumenta w Internecie. Zawsze powinien on zachować pełną czujność, weryfikować strony, na które wchodzi, a w razie jakichkolwiek wątpliwości, zrezygnować z zakupu w danym sklepie online.

Jak robić zakupy przez Internet?

Co do zasady, zakupy online to bardzo intuicyjna czynność, dzięki czemu mogą korzystać z niej również ci, którzy nie czują się najlepiej w wirtualnej rzeczywistości. Aby dokonać zakupu w wybranym sklepie internetowym, wystarczy wykonać kilka bardzo prostych kroków! Jakich?

Krok 1: znajdź sklep internetowy z korzystną ofertą

W pierwszej kolejności należy znaleźć w Internecie zaufany sklep, który oferuje pożądane produkty w najlepszej cenie. Może posłużyć do tego jedna z popularnych, bezpłatnych porównywarek cenowych (np. Ceneo). Następnie należy odszukać je w sklepie, wykorzystując do tego intuicyjną wyszukiwarkę.

Krok 2: dodaj produkt do koszyka

Tak jak sklepy stacjonarne mają swoje koszyki, tak samo jest w przypadku sklepów online. W takich sklepach mamy do czynienia z ich wirtualnymi koszykami i to właśnie do nich dodajemy produkty, które zamierzamy kupić. Należy jednak pamiętać, że samo dodanie do koszyka, nie oznacza rezerwacji produktu na dłuższą mete.

Krok 3 – złóż zamówienie

Jeżeli w koszyku znajdują się już wszystkie niezbędne towary, czas przejść do jego finalizacji! Na tym etapie niezbędne jest wypełnienie formularza zamówienia, poprzez podanie wymaganych danych oraz wybór sposobu dostawy i metody płatności. Zazwyczaj sprzedawcy oferują różne możliwości, dzięki czemu klient może kupować produkty na własnych warunkach. Zawsze warto wybierać najbardziej sprawdzone sposoby, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo transakcji.

Krok 4 – opłać zamówienie i oczekuj na dostawę

W ostatnim kroku trzeba dokonać płatności, poprzez wybraną wcześniej metodę. Na tym etapie zawsze warto pamiętać o szczególnym zachowaniu bezpieczeństwa! Po zaksięgowaniu płatności zamówienie trafia do realizacji, a sprzedawca informuje usługobiorcę o przewidzianym terminie dostawy. Pozostaje więc tylko śledzić paczkę i odebrać ją, gdy przyjdzie na to pora.

Zakupy w Internecie a konieczność podawania danych

Pomimo obowiązujących przepisów RODO oraz zapewnień, że zakupy przez Internet to bezpieczna forma nabywania towaru, w dalszym ciągu wśród klientów najwięcej wątpliwości budzi konieczność wprowadzania danych osobowych. Sprawdźmy zatem, na co trzeba się przygotować, aby móc kupować przez Internet!

Jakie dane należy podać w formularzu zamówienia?

Jeżeli klient podejmie decyzję o zakupie produktu lub usługi, musi podać sprzedawcy dane, które umożliwią ich dostarczenie. Zazwyczaj na tym etapie konieczne staje się uzupełnienie formularza, dzięki któremu właściciel sklepu internetowego będzie mógł sporządzić umowę kupna-sprzedaży, zaś firma kurierska obsługująca e-sklep będzie mogła dostarczyć zamówienie prosto do konsumenta. Uzupełnianie poszczególnych rubryk należy rozpocząć od podania imienia i nazwiska oraz danych kontaktowych – w tym adresu e-mail oraz numeru telefonu. To właśnie one będą służyć do informowania konsumenta o kolejnych etapach realizacji zamówienia. W dalszej kolejności konieczne jest podanie swojego adresu zamieszkania, który ma posłużyć przede wszystkim do wystawienia dokumentu sprzedaży. Kupujący może również wprowadzić adres dostawy, jeżeli różni się on od adresu zamieszkania.

Wprowadzanie danych a konto klienta

W przypadku częstego korzystania z usług danego sklepu internetowego, warto rozważyć opcję założenia darmowego konta klienta. Niektóre sklepy nawet wymagają tego, aby móc przejść do dalszych etapów realizacji zamówienia. W takiej sytuacji nie trzeba każdorazowo wypełniać formularza, bowiem wszystkie informacje o kliencie zostają automatycznie zapisane. Posiadanie konta wymaga więc wyłącznie podania danych logowania, dzięki czemu klient może kupować szybciej!

Dane potrzebne w trakcie dokonywania płatności

Drugim etapem, na którym sprzedawca wymaga od klienta podania danych, jest moment płacenia. To, jakie dane będą potrzebne, zależy jednak od wybranej metody opłacenia zamówienia. Jeżeli klient decyduje się zapłacić za zakupy za pomocą karty płatniczej, będzie zobligowany wprowadzić w odpowiednim miejscu swoje imię i nazwisko, numer karty, datę ważności oraz CVV. W przypadku szybkich przelewów strona sklepu automatycznie przekieruje go do internetowej bankowości. Z kolei metoda za pobraniem nie wymaga od niego ani wcześniejszego opłacania towaru, ani podawania żadnych danych. Stąd też w dalszym ciągu jest to jedna z najchętniej wybieranych form opłacania zamówień w sklepach w Internecie.

Bezpieczeństwo zakupów w sklepach internetowych zależy od Ciebie!

Internet daje bardzo wiele możliwości tym, którzy potrafią korzystać z niego z głową! Każdy klient, który przymierza się do zakupów online powinien pamiętać, by zawsze czujnie przyglądać się zawieranej transakcji na każdym etapie składania zamówienia. Szczególnie uważnie należy podchodzić do kwestii danych osobowych – ich wyciek może bowiem wiązać się z bardzo niemiłymi konsekwencjami. Aby tego uniknąć, warto zawsze korzystać ze sprawdzonych źródeł. Pozwoli to bez obaw cieszyć się z potencjału, jaki drzemie w branży e-commerce!