Dlaczego warto umożliwić klientom wybór różnych metod płatności?

W sprzedaży internetowej liczą się przede wszystkim elastyczność, szybkość i wygoda transakcji. Nawet najbardziej zdeterminowany klient może jednak porzucić swój koszyk na etapie finalizacji zamówienia, jeżeli wśród opcji płatności sklepu internetowego nie znajdzie preferowanej przez siebie metody lub gdy oceni, że płatność nie jest bezpieczna. Dlaczego dostępność różnorodnych możliwości jest dla klientów tak istotna oraz jakie płatności w sklepie internetowym warto oferować, aby uniknąć utraty zamawiających na ostatniej prostej? Tego dowiesz się z poniższego artykułu!

Dlaczego metoda płatności może mieć wpływ na proces zakupowy?

Prowadząc sklep internetowy, trzeba zadbać o bardzo wiele aspektów, dzięki którym działalność będzie mogła nie tylko zaistnieć na rynku, ale też stać się konkurencyjna dla firm z tej samej branży. Oprócz wyboru najlepszej platformy e-commerce czy dostosowania oferty bezpośrednio pod potencjalnych klientów równie ważny element stanowią dostawa oraz odpowiedni systemy płatności – a konkretnej: wybór metod płatności, które będą oferowane klientom w sklepie internetowym. Dlaczego to takie istotne? Z perspektywy sprzedawcy sposób, w jaki klient opłaci swoje zamówienie, nie ma większego znaczenia – w końcu liczy się tylko to, aby doszło do sfinalizowania transakcji. Z punktu widzenia samego klienta jest to jednak bardzo istotna kwestia, która niekiedy może odmienić jego decyzję zakupową o 180 stopni! Ponadto w wielu przypadkach może wpłynąć na tempo realizacji zamówienia. Stąd też brak dostępności preferowanej metody płatności to jedna z najczęstszych przyczyn porzucania koszyków. Jeżeli konsument nie może opłacić zamówienia tak, jak chce, zazwyczaj poszukuje alternatywnych rozwiązań – czyli mówiąc wprost: udaje się do konkurencji. Dlatego tak ważne jest, aby w sklepie internetowym wykorzystywać różne systemy płatności.

Płatności w sklepie internetowym – jakie metody warto udostępniać klientom?

Zapewnienie wielu metod płatności to dla sklepów internetowych sposób na zwiększenie szans na sprzedaż. W konkurencyjnej branży, jaką niewątpliwie jest branża e-commerce, liczy się także podążanie za bieżącymi trendami – również tymi, dotyczącymi rozwoju technologicznego. Niewątpliwie ma to związek z coraz to nowszymi metodami opłacania zamówień w e-sklepach. Co więcej, rozwijające się m-commerce przyczynia się również do popularyzacji płatności mobilnych. Sprawdźmy zatem, jakie metody płatności warto oferować klientom w sklepie internetowym!

Tradycyjny przelew bankowy

Nie da się ukryć, że klienci e-commerce coraz chętniej wykorzystują nowoczesne rozwiązania z zakresu płatności, dzięki którym czas realizacji zamówienia ulega skróceniu. Niemniej jednak w dalszym ciągu tradycyjny przelew bankowy, który wymaga samodzielnego wypełniania wszelkich danych do przelewu oraz konieczności oczekiwania na zaksięgowanie wpłaty, może pochwalić się dużym gronem zwolenników. Dlatego też nie warto z niego rezygnować! Jednak w takiej sytuacji, klient musi pamiętać, że czas realizacji zamówienia może się wydłużyć, bo kupujący musi zaczekać, aż płatność będzie zatwierdzona.

Szybkie przelewy elektroniczne

Obecnie jedną z najpopularniejszych metod płatności stanowią szybkie przelewy online, zwane Pay-By-Link. Proces finalizacji transakcji odbywa się za pośrednictwem operatorów płatności internetowych, wśród których największą popularnością cieszą się PayU, DotPay czy Przelewy24. Po dokonaniu zakupu online klient zostaje bezpośrednio przekierowany na stronę internetową swojego banku, gdzie wszelkie dane zostają za niego automatycznie uzupełnione. Wystarczy więc jedno kliknięcie, aby zrealizować płatność. A do tego w kilka sekund zamówienie zostaje opłacone i tym samym sklep może przystąpić do realizacji nowego zamówienia.

Karty płatnicze

Płatności kartą kredytową czy debetową to rozwiązanie wymagające od klientów podania danych z karty (imienia i nazwiska posiadacza, numeru, kodu CVC/CVV oraz daty ważności), przez co wielu podchodzi do niego sceptycznie. Wbrew pozorom jest to jednak bezpieczny sposób płatności, który dodatkowo wymaga weryfikacji kodem SMS. Ponadto wiele osób uważa ten sposób płatności za najszybszy i najwygodniejszy.

E-portfele

Metody płatności cieszące się popularnością wśród klientów sklepów internetowych to także te, które wykorzystują wirtualne możliwości. E-portfele, jak chociażby dobrze znany PayPal, opierają swoje działania na poczcie elektronicznej. Wirtualny portfel może być powiązany zarówno z kontem bankowym, jak i kartą kredytową czy debetową. Podczas finalizacji zakupu wystarczy zalogować się do konta i potwierdzić transakcję.

Płatności mobilne

Wśród płatności mobilnych wyróżniamy BLIK, Google Pay i Apple Pay. Z mobilnego systemu płatności BLIK mogą korzystać osoby, których bank obsługuje taką formę płatności. Jest to polska metoda, która polega na generowaniu sześciocyfrowego kodu, który ma na celu potwierdzenie sfinalizowania transakcji. BLIK to sposób na błyskawiczne wykonanie przelewu przy użyciu smartfonu – bez konieczności logowania czy uzupełniania danych. Google Pay oraz Apple Pay to z kolei systemy płatności wykorzystujące specjalną aplikację, działającą na zasadzie elektronicznego portfela, do którego można podpiąć kartę płatniczą. Umożliwiają one zarówno płacenie w Internecie, jak i w sklepach stacjonarnych.

Płatność przy odbiorze

Wśród opcji płatności oferowanych przez sklep internetowy nie powinno zabraknąć też pobrania, czyli możliwości opłacenia zamówienia u kuriera przy jego odbiorze. Klient powinien móc dokonać tego na dwa sposoby: poprzez płatność gotówką oraz płatność kartą. Jest to rozwiązanie, z którego chętnie korzystają osoby nieposiadające konta w banku lub preferujące używanie gotówki. Jednak wtedy musimy liczyć się z tym, że należy oczekiwać na przyjazd kuriera, aby zapłacić za przesyłkę i taka forma dostawy jest zazwyczaj droższa.

Inne metody płatności

Sklep internetowy może także zaoferować swoim klientom inne metody opłacania zamówień, m.in.:

  • płatności odroczone – które polegają na dokonaniu płatności w terminie innym, niż składanie zamówienia (np. Przelewy24 lub system DotPay dają klientowi możliwość odroczenia zapłaty o 30 dni), sprawdza się to szczególnie w sytuacji, gdy chcemy zamówić dany produkt i go przymierzyć, obejrzeć, a później zweryfikować do dalej, w ten sposób nie tracimy w danym momencie pieniędzy,
  • płatności ratalne (np. e-raty w bankach: BNP Paribas, mBank, Alior Bank czy Santander Consumer Bank) – idealne na zakup sprzętów elektronicznych czy innych kosztownych produktów, kiedy wolimy płacić co miesiąc, a nie natychmiast całość,
  • płatności SMS premium,
  • płatności z wykorzystaniem kodu QR.

Płatności online w sklepie internetowym a bezpieczeństwo transakcji

Klienci, którzy pozostają wierni tradycyjnym formom płatności, zazwyczaj dopatrują się ryzyka w nowoczesnych rozwiązaniach. W rzeczywistości jednak metody online są jednymi z najbezpieczniejszych sposobów opłacania internetowych zamówień. Dzieje się tak, ponieważ banki nakładają na nie zaawansowane mechanizmy ochronne, co znacznie minimalizuje ryzyko oszustwa czy wycieku danych. Zawsze jednak warto zachować podstawowe zasady bezpieczeństwa oraz czujność w trakcie finalizowania transakcji. Wybór metod płatności w sklepie online zawsze należy do jego właściciela. Powinien on jednak pamiętać, aby przy podejmowaniu decyzji kierować się przede wszystkim dobrem swoich klientów. Współczesny konsument to osoba, która ceni sobie wygodę i możliwość wyboru oraz która doskonale wie, że zawsze może poszukiwać atrakcyjniejszych ofert u konkurencji. Aby więc nie dać usługobiorcy powodów do porzucenia wirtualnego koszyka, należy zadbać, by wszystkie najpopularniejsze opcje płatności były dla niego dostępne na wyciągnięcie ręki. Brak choć jednej z nich może przyczynić się do ograniczenia zysków sklepu. Zdecydowanie więc nie warto ryzykować!