Co oznacza przewidywany czas doręczenie przesyłki?

Prawdopodobnie każdy z nas choć raz stanął przed koniecznością skorzystania z usług kurierskich. Dla niektórych nadawanie paczek jest nieodłącznym elementem życia zawodowego. Inni zaś robią to tylko okazjonalnie, wysyłając przesyłki do bliskich mieszkających w kraju czy poza jego granicami. Niezależnie od sytuacji, każdemu zależy na tym, by paczka bezpiecznie i na czas dotarła do odbiorcy. Skoro już o tym mowa, sprawdźmy, co tak naprawdę kryje się pod pojęciem „przewidywany czas dostawy” i czym różni się ono od stwierdzenia „termin gwarantowany”!

Termin dostawy a internetowe zakupy

Niekwestionowaną przewagą tradycyjnych zakupów nad sprzedażą online niewątpliwie jest fakt, że w tym pierwszym przypadku klient może cieszyć się nowo nabytym towarem tuż po opuszczeniu sklepu. W drugim zaś musi poczekać kilka dni, by zamówienie zostało do niego dostarczone. Dla odbiorcy termin doręczenia przesyłki to bardzo ważna sprawa, która niekiedy może determinować jego decyzję zakupową. Zbyt długi czas oczekiwania na dostawę zamówienia może przyczynić się do porzucenia wirtualnego koszyka na ostatnim etapie realizacji zakupu! Aby uniknąć utraty klientów, coraz więcej sklepów internetowych decyduje się zamieścić informacje o przewidywanym czasie dostawy. Usługobiorcy najczęściej natykają się na nie w trakcie składania zamówienia – a konkretnej przy wyborze metody doręczenia – dzięki czemu są w stanie oszacować, kiedy odbiór paczki będzie możliwy.

Czas wysyłki a czas transportu przesyłki. O czym warto pamiętać?

Firmy kurierskie obsługujące transport zamówień z danego sklepu internetowego odpowiadają za czas dostarczenia przesyłki do ostatecznego adresata. W żadnym wypadku nie mają jednak wpływu na to, kiedy paczka zostanie im przekazana przez sprzedawcę. Dlatego też warto pamiętać, że przewidywany czas dostawy może zmienić się, jeżeli sprzedający nie wywiąże się z wysłania przesyłki w przewidzianym terminie – czyli nie przekaże paczki dostawcy zgodnie z wcześniej przyjętymi założeniami.

Przesyłka kurierska – czas doręczenia. Od czego zależy?

Zakładając jednak, że sprzedający przekaże kurierowi zamówienie na czas, dzięki czemu firma kurierska będzie mogła doręczyć przesyłkę zgodnie ze swoimi standardami, przewidywany termin dostawy może być różny. Od czego to zależy? Przede wszystkim od wybranej przez klienta usługi – może on bowiem zdecydować się na przesyłkę ekonomiczną, standardową lub ekspresową – oraz firmy kurierskiej. Istotne znaczenie ma też kraj doręczenia przesyłki. Z perspektywy sprzedawcy zaś na czas wysyłki może wpływać ilość zamówień. Termin dostawy może również ulegać wydłużeniu w sytuacjach zwiększonego zapotrzebowania na usługi kurierskie (m.in. w okresach przedświątecznych czy w czasie sezonowych wyprzedaży).

Gwarantowany a przewidywany termin doręczenia – jaka jest różnica?

W podsumowaniu zamówienia klient otrzymuje więc informacje o przewidywanym czasie, w jakim paczka zostanie do niego dostarczona. Zazwyczaj jest on określany w oparciu o standardowy czas wysyłki towaru przez nadawcę oraz czas potrzebny przewoźnikowi do dostarczenia paczki. Z kolei w prawie pocztowym można natknąć się na określenie terminu gwarantowanego. Sprawdźmy zatem, na czym polega różnica!

Przewidywany czas dostawy przesyłki – co oznacza?

Przewidywany czas dostarczenia przesyłki (inaczej zwany także planowanym oraz średnim czasem doręczenia) to szacunkowy czas, w którym paczka ma trafić do rąk odbiorcy. Jest on indywidualnie określany przez firmę kurierską, na podstawie dotychczasowych doświadczeń oraz możliwości logistycznych. Planowany czas dostawy jest więc określeniem stosowanym na okres, w jakim paczka zostanie doręczona do adresata z prawdopodobieństwem 95-99 proc. Zazwyczaj większość firm kurierskich wywiązuje się terminowo ze swojego zadania. Bywają jednak sytuacje, kiedy może on wydłużyć się nawet o 2 lub 3 dni robocze.

Gwarantowany termin dostarczenia przesyłki – co oznacza?

Planowany termin dostarczenia przesyłki jest więc czysto orientacyjny. Zupełnie inaczej wygląda to jednak w przypadku gwarantowanego terminu, określanego przez prawo pocztowe. Pojęcie to odnosi się do okresu, w jakim firmy kurierskie zobowiązują się dostarczyć przesyłkę do odbiorcy. Jest to termin zgodny z ich regulaminem, dlatego jego przekroczenie nakłada na przewoźnika karę finansową z tytułu reklamacji złożonej za niekompetentne świadczenie usług. Warto wspomnieć, że podobna sytuacja nie obowiązuje wtedy, kiedy przekroczony zostanie planowany termin doręczenia – spekulacje nie stanowią bowiem podstawy do wszczęcia procesu reklamacji.

Ile czasu ma kurier na dostarczenie paczki?

Zgodnie z obowiązującym prawem kurier ma więc obowiązek doręczenia przesyłki w terminie gwarantowanym, który przez każdą firmę kurierską jest ustalany odrębnie. Zasadniczo u większości przewoźników dostawa jest realizowana już kolejnego dnia roboczego po odebraniu paczki. Deklarowany termin dostawy dotyczy przesyłek kurierskich realizowanych na terenie Polski. Niemniej jednak w regulaminie praktycznie każdej firmy kurierskiej widnieje informacja o zastrzeżeniu gwarantowanego czasu dostawy na 3 dni robocze. I choć w praktyce większość przesyłek trafia do odbiorców we wcześniejszym terminie, dla przewoźników stanowi to zabezpieczenie przed roszczeniami klientów.

Ile idzie paczka międzynarodowa?

W przypadku przesyłek zagranicznych przewidywany termin doręczenia przesyłki zazwyczaj wynosi od 2 do 5 dni roboczych. W 95 proc. przypadków firmy kurierskie są w stanie zrealizować transport na planowany termin dostawy. Wszystko zależy jednak od tego, jak długą drogę ma do przebycia nadawana paczka.

Jak obliczyć czas dostawy paczki?

Większość sklepów internetowych otwarcie informuje klientów o czasie, w jakim składane zamówienie trafi do ich rąk. Jeżeli jednak nigdzie nie widnieje taka informacja, można spróbować samodzielnie określić przewidywany termin przyjazdu kuriera. Aby to zrobić, należy wziąć pod uwagę tylko i wyłącznie dni robocze, czyli od poniedziałku do piątku! Co więcej, dzień, w którym nadawca przekazuje paczkę do wysyłki, jest określany dniem zero i nie wlicza się do ogólnego rachunku! Dostawa może zatem być liczona dopiero od kolejnego dnia roboczego po odebraniu przesyłki od nadawcy.

Odszkodowanie za przekroczenie terminu dostawy

Jeżeli przekroczeniu ulegnie gwarantowany termin dostawy, czyli ten, w którym przewoźnik zobligował się wykonać usługę, klientowi przysługuje prawo do złożenia reklamacji za świadczenie usług niezgodne z zawartą umową. W takiej sytuacji przewoźnik zostanie ukarany karą finansową – a konkretnej: zobligowany do zwrotu kosztów transportu paczki. W niektórych firmach kurierskich usługobiorcy przysługuje zwrot pełnego kosztu transportu. W innym zaś – tylko połowa. Jeżeli zależy Ci na terminowym świadczeniu usług, zachęcamy do nawiązania współpracy z firmą kurierską InPost! Gwarantujemy błyskawiczny odbiór paczek od nadawcy i jeszcze szybsze dostarczenie ich do ostatecznego adresata! Przekonaj się sam, jak szybki może być czas wysyłki!