Usługi wykonywane przez firmy kurierskie

W dobie wzrastającej popularności internetowych zakupów, rola firm kurierskich stale zyskuje na znaczeniu. To właśnie one są odpowiedzialne za to, aby zamówienia składane przez klientów w sklepach online jak najszybciej trafiały w ich ręce. Ze względu na zmieniające się potrzeby konsumenta, w obecnych czasach dostarczenie przesyłki może przybierać bardzo różnorodną formę, która ma zapewnić klientowi jak największą wygodę. Sprawdźmy zatem, jakie usługi kurierskie oferują współcześni przewoźnicy!

Usługa kurierska – definicja

Wraz z dynamicznym rozwojem rynku KEP, czyli rynku usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych, usługi kurierskie zyskały na znaczeniu. Definicja usługi kurierskiej odnosi się do czynności, która polega na odebraniu przesyłki od zleceniodawcy, a następnie doręczeniu jej pod wskazany przez niego adres w wyznaczonym terminie. Zgodnie z założeniem jest to usługa, która nie ma charakteru powszechnego, a jej głównym celem będzie zarobek oraz terminowe dostarczenie towaru z punktu A do punktu B. Usługi oferowane przez przewoźnika mogą być realizowane między:

  • osobami prowadzącymi działalność gospodarczą (przedsiębiorcami),
  • firmami a odbiorcami indywidualnymi,
  • odbiorcami indywidualnymi.

W obowiązującym prawie na próżno jednak poszukiwać terminu usługi kurierskiej. Ostatni zapis, który definiował ją jako „usługę nie mającą charakteru powszechnego, polegającą na zarobkowym, przyspieszonym przewozie i doręczaniu w gwarantowanym terminie przesyłek” pochodzi z Ustawy z 23 listopada 1990 roku. Obecnie jednak działalność firm kurierskich opiera się w równej mierze o prawo pocztowe oraz przepisy przewozowe.

Czym jest przesyłka kurierska?

Przeglądając przepisy prawa pocztowego, można zaś natknąć się na definicję przesyłki kurierskiej. Zgodnie z nią jest to przesyłka listowa, będąca przesyłką rejestrowaną lub paczka pocztowa, przyjmowana, sortowana, przemieszczana i doręczana w sposób zapewniający:

  1. bezpośredni odbiór od nadawcy,
  2. możliwość śledzenia przesyłki od czasu nadania do doręczenia,
  3. doręczenie paczki w gwarantowanym terminie, który określa regulamin świadczenia usług pocztowych,
  4. doręczenie paczki bezpośrednio do rąk adresata lub osoby upoważnionej do odbioru,
  5. potwierdzenie odbioru przesyłki pocztowej.

Klasyfikacja usług kurierskich

Z kolei prawo przewozowe operuje pojęciem przesyłki towarowej, przez którą należy rozumieć towary przyjęte do przewozu na podstawie listu przewozowego. Kategoria ta nie uwzględnia przesyłek pocztowych, dlatego też świadczone usługi są klasyfikowane jako „pozostałe usługi pocztowe i kurierskie (PKD 53.2) oraz usługi kurierskie wykonywane różnymi środkami transportu (PKD 53.20.11.0).

Usługi kurierskie a transportowe czy spedycyjne?

Niektórzy uznają, że pojęcia usług transportowych, kurierskich i spedycyjnych mogą być używane zamiennie. W rzeczywistości jednak istnieją pomiędzy nimi znaczne różnice. Usługa transportowa jest bowiem najwęższą dziedziną, która stanowi część usług spedycyjnych i kurierskich. Te zaś są o wiele bardziej rozbudowane i mogą być wykonywane przy wykorzystaniu własnego zaplecza magazynowego. Mówiąc najprościej, usługi kurierskie stanowią połączenie usług transportowych, spedycyjnych i logistycznych. Jednocześnie jest to najmłodsza i najprężniej rozwijająca się branża, jeżeli chodzi o kwestię dostawy towarów.

Rodzaje usług kurierskich

Podstawowym rodzajem usług, jaki oferuje każda firma kurierska, jest oczywiście standardowy kurier. To właśnie on odpowiada za doręczenie przesyłki prosto do odbiorcy. W zależności od preferencji klienta, doręczenie może być zrealizowane zarówno bezpośrednio pod drzwi adresata, jak i do wybranego punktu odbioru. Wśród paczek obsługiwanych przez firmy kurierskie znajdują się przede wszystkim przesyłki standardowe. Oprócz tego jednak za pośrednictwem wybranego kuriera klient może wysłać przesyłkę:

  • niestandardową (której wymiary lub kształt odbiegają od tego regularnego, podlegającego automatycznemu sortowaniu),
  • paletową (czyli wielkogabarytową, nadawaną na specjalnej palecie),
  • dłużycową (której jeden bok przekracza 200 cm).

Ponadto usługi kurierskie uwzględniają też dostawę paczek międzynarodowych, których transport odbywa się zarówno drogą lądową, jak i lotniczą czy morską.

Usługi dodatkowe w przesyłkach kurierskich

Usługi kurierskie pozwalają klientom indywidualnym oraz biznesowym realizować transakcje na odległość. Dzięki nim możliwe staje się robienie zakupów przez Internet, nadawanie paczek do bliskich czy dostarczanie istotnych dokumentów. Aby jednak każdy klient mógł dostosować przesyłkę do własnych potrzeb i preferencji, kurierzy muszą zaoferować mu różnorodne usługi dodatkowe. Czego nie może wśród nich zabraknąć, aby obsługa klienta była na najwyższym poziomie?

Paczka w weekend

Jedną z najkorzystniejszych opcji oferowanych przez firmy kurierskie w ramach usług dodatkowych jest dostawa w weekend. Jest to usługa kurierska skierowana do osób, które nadają przesyłkę w piątek i chcą, by dotarła do odbiorcy jeszcze w tym samym tygodniu. Nie każda firma kurierska podejmuje się jednak tego wyzwania, a sama realizacja wiąże się z dodatkowymi kosztami. W InPost chętnie dostarczymy Twoją paczkę także w sobotę!

Doręczenie do godziny 10, 12 lub 17

Klienci, którym zależy na tym, by odbiorca otrzymał przesyłkę w godzinach porannych kolejnego dnia roboczego, mogą skorzystać z usługi doręczenia do godziny 10, 12 lub 17. Gwarantuje to jak najszybszą dostawę paczki pod wskazany adres. Usługa ta zazwyczaj jest dostępna w większych miastach, w których błyskawiczna dostawa przesyłki jest możliwa.

Wysyłka dokumentów

Usługi dodatkowe firm kurierskich pozwalają klientom bezpiecznie nadawać dokumenty (np. umowy czy faktury). Zazwyczaj opcja ta jest dostępna pod nazwą „Dokumenty zwrotne”. W takiej sytuacji obowiązkiem kuriera jest bowiem nie tylko dostarczenie dokumentów określonej osobie, ale też otrzymanie od odbiorcy zwrotu podpisanych dokumentów. Całość trwa zazwyczaj kilka dni roboczych.

Dostawa do rąk własnych

Jak sama nazwa wskazuje, dostawa do rąk własnych zakłada konieczność indywidualnego odbioru paczki przez odbiorcę, który musi wylegitymować się swoim imieniem i nazwiskiem. Z tej opcji najchętniej korzystają osoby, które obawiają się, że ich przesyłka może trafić w niepowołane ręce lub zwyczajnie chcą sprawić niespodziankę konkretnej osobie!

Potwierdzenie odbioru

Tym, którzy lubią mieć „wszystko na papierze” dedykowana jest usługa potwierdzenia odbioru. W momencie, w którym paczka trafi do rąk odbiorcy, nadawca otrzyma wiadomość SMS lub e-mail z potwierdzeniem. Usługa ta nie wiąże się z dużymi opłatami, więc warto wykupić ją, jeżeli chce się na bieżąco monitorować status przesyłki lub mieć pewność, że trafiła ona pod wskazany adres.

Płatność za pobraniem

Nadanie przesyłki za pobraniem to prawdopodobnie jedna z najchętniej wybieranych usług przez osoby robiące zakupy w Internecie. Pozwala ona bowiem opłacić paczkę kartą lub gotówką bezpośrednio u kuriera, już po jej doręczeniu. Internetowym zakupowiczom daje to poczucie bezpieczeństwa, dzięki czemu chętniej korzystają z możliwości, jakie dają sklepy online. Kwota pobrania odebrana przez kuriera trafia bezpośrednio do sprzedawcy, co jest niezwykle wygodne.

Dodatkowe ubezpieczenie

Przesyłki kurierskie podlegają standardowemu ubezpieczeniu. Jeżeli jednak klient ma wątpliwość, czy zawartość paczki nie ulegnie uszkodzeniu w transporcie, może wykupić dodatkowe ubezpieczenie. Usługa ta jest oferowana przez wszystkich przewoźników, a indywidualnego cennika warto poszukiwać bezpośrednio na stronie dostawcy.

Usługi kurierskie dla firm? Tylko z InPostem!

Jako firma z wieloletnim doświadczeniem doskonale zdajemy sobie sprawę, że z usług kurierskich najchętniej korzystają klienci biznesowi. Dlatego też w naszej ofercie znajdują się usługi wprost skrojone pod ich potrzeby! Każdemu z nich gwarantujemy błyskawiczne doręczenie przesyłki prosto do odbiorcy – zazwyczaj odbywa się to już kolejnego dnia roboczego! Co więcej, to właśnie przez nas obsługiwana jest usługa dostawy do Paczkomatów InPost, która od dłuższego czasu cieszy się największym zainteresowaniem wśród klientów sklepów internetowych! Dla naszych usługobiorców przygotowaliśmy także liczne usługi dodatkowe, zakładające dostawę w weekend, w godzinach porannych, jak również możliwość śledzenia przesyłki oraz integracji sklepu z naszym systemem. Dzięki tym krokom będą oni mogli dostosować przesyłkę do każdego klienta! Razem sprawimy, że każdy odbiorca będzie zadowolony!